své nekonvenčnosti a stále doprovázených veselým rozmarem, pozná, že Hálkova přírodní lyrika podává více než sama slibuje typickým veršem programním: "jde jaro a v mysli probírá, jakých má barev a zvuků." Neníť posledním kouzlem knihy "V přírodě" zvláštní dar zachycovati pohyb, ať se jím mění tvar neb barva, krajinný průhled či obraz oblohy; snad proto Hálek líčil tak rád let ptáků a spád potoků, hru hladiny rybníka a kmitání motýlů - i v tom d~konalý impresionista. Jest třeba začísti se do několika karakteristických básní cyklu, aby vysvitla zvláštní lyrická metoda Hálkových obrazů přírodních na př. do písně o nedočkavé bříze vyběhnuvší s poselstvím jara před les (I, 10), nebo do romance o milostné hře potoku s olšinou (1, 14), nebo do rosného svítáníčka nad strání s přerozkošnou motýlí arabeskou v závěru (II, 21.). Zde všude obraz uveden Jest v pohyb, zvukové dojmy mísí se s počitky zrakovými, až dosáhne básník nálady, jež se přelévá z přírody do jeho vlastního nitra a odtud proudí strhujícím tokem jarní bystřiny k čtenáři - na konec vše vlaje, vlní se, plyne a houpá se jako zlatá a kmitavá atmosféra letního poledne, za něhož hasne vůle a otevírají se smysly. Vítězslav Hálek, básnický malíř, byl z rodu impresionistů a proto se přírodě úmyslně i nevědomky vzdával, doveda málokdy v tvořivém individualismu vtisknouti krajině' nesmazatelný ráz své osobnosti a svého prožitku; skoro vždy mizel za ní a podřizoval se pokorně jejímu milostnému rozmaru; ostatně pokorněl a uskromňoval se zcela patrně v průběhu svého vyzrávání. Kdo umí v lyrice přesně odlišiti citovost od sensibility a melodii nitra od šumu nálady, nepřisoudí knize" V přirodě" zvláštního citového bohatstvf, třebaže literární konvence tvrdívá opak. Zde, myslím, utajen jest sám kořen bytostného rozdílu mezi Vítězslavem Hálkem a Janem Nerudou a zvláště mezi jejich oběma hlavními díly lyrickými, cyklem "V přírodě" a "Prostými motivy". Každý Nerudův prostý motiv, i když zhušťujícím a výrazným svým slohem hromadí rysy krajinně malebné a náladově karakterisujíd, soustředí se kolem mocné citové zkušenosti, kterou promítá přírodním obrazem a často pak znovu podtrhuje pointou - jak tu vše prožito, přezkoušeno v krvi, v čivech a v srdci 1 Jan Neruda neslouží přírodě, nerozjíhuje se v náladách, nespokojuje se tím, aby byl pouhým plátnem napiatým před kvetou ci nivou a před prozářeným lesem. kam slunce, vzduch, modrá obloha a zelený stín vrhají své rozkošné stopy - .nad 40