Ano, do řevu hromu a kvílení větru vrhá žena smělou otázku: "Slyšíš nás, Bože?" A Hospodin, jenž nepřestal se posud zjevovati, odpovídá větrem a bleskem "Slyším!" Ve1ezpěvem božího milosrdí a věčného soucitu i s nejmenším červem lidským jest závěr básně: uA ticho zas - ukončen boží soud, dvou mrtvol klidné, zbožné usmívání jevi tam zjevně boží slitování, a věčné lásky věčně živý proud. " Mayer, syn a vyznavač světa prosyceného božstvím, nemusil volat, jako Mácha, básník světa odbožštěného, slova tragická: "Bez konce láska jel Zklamánaf láska má I" I mohl Mayer také zpívati chválu a vítězství soucitu mezi lidmi, kteří na zemi máchovské odvraceli se druh od druha jako cizinci. ti Máchy hrdinové nanejvýše po vykoupení touží, u Mayera ho docházejí: v jejich oku jiskří se odlesk synovství božího. Takto s básní "Věčnost" souvisí druhá velká skladba Mayerova "V poledne", jíž se ubližuje, pokládá-li se jen za obraz třídních rozporů ve společnosti kapitalistické a tovární; toť zevní rámec, jejž Mayer naplnil soucitem všelidským. Dokud topič - hrdina soudí společnost pouze vědomím třídní spravedlnosti, jest to člověk plný rozporů, disonancí, křivd, člověk nevykoupený; jakmile však probudí v sobě čistě lidské vědomí jedince, náležícího k nekonečnému zástupu stejně trpících, dochází pocitem soustrázně slitování a míru, jest vykoupen, pravý boží syn uprostřed strojové civilisace. Otevírá ventil, domnívaje se, že činí to proto, že nemohl vykoupiti všech - a vykupuje sebe sama. Rudolf Mayer našel ve světě řád, zákon, mravní oporu: vesmír jest ovládán Bohen plným slitování a obydlen lidmi, jejichž srdce vykoupena jsou soucitem. Co hledal ve stínech nočních, zjevilo se mu i v střízlivém světle poledne ;cobylo požadavkem Prabytosti, odkryli pod halenou prostého dělníka. Jak by byl asi zobrazoval nadále tento svět vykoupený? Byl by se naklonil k prosté kráse lidu a jeho mravního hrdinství, jak svědčí plán dramat "Obou Gracchův" a "Václava IV.", která měla býti oslavou ideí demokratických? Byl by hledal jeho typy 27