iícího slitování pojímá básník do svého náručí klesající tělo zoufulé Jarmily, které mnoho odpouští, ježto mnoho milovala 1 Jak se v kobce žalářní i na popravišti účastiplně sklání k loupežníku a vrahu Vilé~ movi, svému podobenci v časném zmaru 1 Jak do skvělého rámce vý~ směšně kouzelné přírody vkládá mravně vznešený obraz zástupu trpí:.cího se "strašným lesů pánem I" : "Umlknul vešken hluk, nehnutý stojí lid, a srdce každého zajímá vážný cit. V soucitu s nešťastným v hlubokém smutku plál slzící lidu zrak obrácen v hory výš, kde nlJní zlopnec, v přírody patře říš, před Bohem pokořen v modlitbě tiché stál." Jak dojatý režisér básnický káže v baladickém intermezzu živlům a duchům, aby přijali v účasti tělo Vilémovo a připravili mu pohřeb dů~ stojný 1 Básník nesoudí Viléma ani Jarmily, neboť kritické období vzdorného záporu podvrátilo mu všecky normy mravního soudu -- Mácha vyku~ puje je silou své soustrázně, která v nich vidí nositele téže tíhy vše~ lidské. Podtrhuji slovo všelidské. Mácha pojímá člověka vždy obecně, bez společenské determinace, bez v~~hrad dobových a místních, bez rozvrstvení třídního. Vždy jest mu odpadlým synem božím, vyhnaným z ráje do nelítostné přírody a mezi odcizené blížence, jenž však dochází přece spasení, jakmile -- v soutrpitelích nalezne bratry ajakmile kus jejich hoře pojme do své duše. Také Karel Hynek Mácha dospívá milosti a osvobození, když z písma hvězd na temné obloze věčnosti roz~ luštil světlá slova tragikova: OIhOl IJVI"·ÉX(l'élv, dUa (JvWpLAáv I!rpvv: * Nezrodilať jsem se k společné nenávisti. nýbrž k společné lásce. (S%kles. Antigone)