nemysliti na tvary antického státního života, kde samo občanství bylo pokládáno za nejvyšší dar bohů. Jak se shovívavě usmívám těm malodušným a krátkozrakým lidičkám svého okolí, jimž nový řád našich věcí není než záminkou starého snažilství, udychtěného shonu po důstojnostech a úřadech, příliš ochotné zrady dosavadní činnosti a působiště : nezbývá jim ani okamžiku, aby se oddali zlaté rozkoši pocitu úplného osvobození! Proč bych právě Tobě zatajoval, že jsem zprvu se zkoumavou nedůvěrou přímo odmítal tuto blaženou radostnost, která mne uváděla až ve zmatek? Teprve, když jsem si opětpvanými zkouškami zjistíl, že můj stav není pouhým trpným a samolibým rozkošnictvím, nýbrž že stále podněcuje mou tvořivost; že leccos z dávných plánů, které ležely pod prahem vědomí, a k jejichž uskutečnění se mně po leta nedostávalo sil ani inspirace, 'nabývá teprve nyní životného tvaru í že se v mé uvolněné bytosti živěji než jindy probouzí živel rytmický, bez něhož spisovatelova práce1klesá na pouhé řemeslo, nahlédl jsem, že nejde o pokušení slabosti, nýbrž naopak o milost boží. Vidíš, že jsem postupoval drahou, po níž jsme se ubíráva1i pospolu, když jsme si analysovali různé stupně bolesti a melancholie. Zprvu jsme chodili pod hustými korunami černého pesimismu docela zálibně, ba rozkošnicky, podobni evropskému poutníku, který bloudí první půl dne v pralese, nemoha se nasytiti jeho teplého přítmí. Ale pak jsme uznali, že se kocháme docela bez zásluhy a bez odpovědností požitkem a opojením smutku, propadajíce při tom naprosté pasivnosti. To nás zarazilo a zároveň zahanbilo. Nebyli jsme arciť schopni, bolest a pesimistickou dumu rázem překonati, neboť jsme prožívali právě v myšlence i v cítění své nutné černé období, avšak promyšlenou a tuhou kázní jsme vzestupovali k vyšší formě bolesti, která jest tvořivá a činná. Rozhodl ses, drahý příteli, že budeš ve svých horách, mezi svými knihami a uprostřed svých školních lavic i nadále 130