Masarykovo světlo není studené. Tím se český myslitel liší tak podstatně od severských duchů protestantského založení a mravní přísnosti, s nimiž jinak těsně souvisí. Tento Slovák z vinorodého kraje, obdařený od přírody pronikavým bleskem v hlubokých zracích a ne odolatelnou ohnivostí řeči, která není ani rétorická ani básnická, chová na dně své duše mocný plamen, jenž každou chvíli vyšlehne z pohledu, pohybu, myšlenky, činu. Tato slovácká vatra v nitru Masarykově mohutní a nabývá žáru léty, a proto T. G. Masaryk opravdu nestárne. Postřehl sám, že tnu postupně přibývá radikalismu a rozhodnosti, a jen slepec mohl by neviděti, oč ohnivěji jednal Masary k v drubé své kampani politické než v mladočeském období svého parlamentarismu, a jak se jeho plamennost ve vystupování stupňovala průběhem světové války. Jest to iracionální rys, kterého si Masaryk buď úplně neuvědomuje aneb snaží sám vyložiti racionalističtěji, než učiní jednou psycholog z dějinné vzdálenosti. Není dojista náhodou, že před Palackým, jenž jest v tolika směrech jeho myšlenkovým blížencem, dává po hlasu své lásky zřejmou přednost ohnivému Havlíčkovi; že, ač jest takovým odpůrcem romantismu i retoriky, přilnul tolik k Mazzinimu; že ze všech francouzských básníků se zabýval jediné Mussetem - najdou se pro to různé výklady a důvody u Masaryka samého i u jeho žáků, ale vše marno: ohnivý genij s plamenem v žilách přimkl se mimoděk ke svým podobencům. Temperament určuje ráz myšlení často větší měrou, než by rozumová úvaha ráda připustila: proto Masaryk odmítal vždy filosofii, jejímž základním rysem jest chladná střízlivost: hned jak vstoupil na filosofickou katedru pražskou, udivil svou odmítavostí vůči Kantovi a brzy dopomohl herbartismu v Č~chách k zaslouženémú konci. j~~-tak se mohl státi obroditelem filosofického myšlení v Čechách, že je z vědecké střízlivosti přenesl do varu života, do zápasů mravních principů, na horkou půdu skutečnosti životní - v jiném smyslu než pastorský syn z Naumburku zafilosofoval si Masa 125