VíDEŇ A BERLíN Z opojného přeludů německého imperialismu, jenž rozestiral své mocenské síti od Berlína až po Bagdad, ano i ze skromnějšího snu naumannovského o střední Evropě, seskupené kolem zájmů a potřeb říšskoněmeckých, nezůstalo mnohem více než Balkánský vlak, spojující Berlín s Cařihradem. Na této cestě, která dnes vede přes zříceniny samostatného Srbska a Rumunska, jsou politickými i obchodními zástavkami obě hlavní města habsburské říše, Vídeň a Peštbudín i nechybí prostoduchých optimistů, již se domnívají, že také v budoucnosti se bude ubírati mocenská myšlenka a snad i kulturní postup, tíhnoucí směrem jihozápadním, po této trati. Občas však dočítáme se v českých novinách rozhořčené žaloby a protestního stesku do toho, že Balkánský vlak, jenž se našemu království nemůže vyhnouti, přece zcela úmyslně míjí naši Prahu, a mimoděční přisluhovači středoevropského monopolu v duchu vídeňsko.berlínském dovozují, že Praha přece zůstane vždy uprostřed cesty mezi Berlínem a Vídní i tato myšlenka domněle úplně empirická líbí se českým Středoevropanům, ano naplňuje je zvláštní pýchou. Ale nejeden z nás Čechů, 'kteří si zakládáme na citlivé hrdosti svého národního uvědomění, ocitl se v této věci v rozhodném rozporu s úsudky národních hospodářů a obchodních politiků a nepocítil ani v nejmenším zamýšlené urážky, kterou několikráte v týdnu nám vrhají do tváře osnovate1é a konduktoři Balkánského vlaku. Přiznám se, že jsem se nejednou zastihl při modlitbě k Bohu, utajenému v hloubkách naší mravní vůle a vznášejícímu se v jasu našeho plemenného ideálu: Učiň, mocný, ač nenarozený posud Bože, aby Praha přestala nadobro ležeti uprostled mezi Berlínem a Vidní! Vím, že jest hříšno, žádati Boha za nemožnosti, ale pouhý pohled do dějin přesvědčí, že politická ta modlitba neobsahuje nic nemožného. Praha byla již dávno netoliko středem 117