oběti všech obětí, nutno vydržet, vytrvat, bíti se do posledního dechu, vzíti na sebe tíhu prokletí a zasvěcení smrti. Kdo zde odhazuje zbraně, kdo se cítí vyčerpán, kdo přiznává převahu domnělému vítězi? Nikdo z roje desátníka Bertranda, nikdo z krajanů Barbussových. Moudrost Ohně jest krutá, moudrost to spartanská: vydržet a vytrvat, v boji dokud mi· litarism nepodlehne, aby se nevztyčil více. Když Klára Viebigová, skladatelka hakatistického románu Spící vojsko a velebitelka pruské soustřeďující politiky v kronice Stráž na Rýně, ohlásila válečný román. očekávali četní ctitelé berlínské naturalistky. že zasvětí osvědčený dar, slučovati obraz veřejného dění s malbou mravů společenských, tomu, aby ukázala, jak německá žena bojuje bok po boku německého vojáka a jak celou svou mravní sílu vynakládá na to, aby zamezila životní rozvrat v zadní zemi, zamýšlený čtyřdohodou. Ale Dcery Hekubiny nadobro zklamaly tuto naději. Osnova knihy, dějově rozestřené přes válečné roky 1915 a 1916, nese úplně znaky své umělecky vyzrálé tvůrkyně. Na dobovém pozadí, naznačeném výraznými, byť zběžnými tahy freskovými, rýsuje se souběžně několik osudů žen z berlínského předměstí, jejichž vzájemné spojení motivováno jest spíše jen vnějškově a nahodile než s uměleckou nutností. Všecky vrstvy měšťanské a dělnické společnosti mají tu své představitelky: vedle ženy generálovy stojí zámožná, .ale primitivní domkářka předměstská, vedle boha. tých kapitalistů chudé úřednictvo, prodavačky, služky, zřízeňkyně doplňují tlum dělnic továrních a domáckých. Klára Viebigová proniká nazírání a cítění všech těch žen ze stavů tak různých nejen naprostým pochopením věcným, ale i hlubokou a věrnou účastí laskavé humanistky, jíž není žádné hnutí. ženského pudu, citu, toužení, smutku cizí: v řeči i gestu, ve zvycích i fysiognomii stojí před námi plasticky a názorně berlínské dcery Hekubiny. Válka určuje osud všech a dává mu tragické zbarvení, zasahujíc silně pudové hrdinky románu v obou primitivních instinktech - v hladu a v lásce. 114