smyslovou neb rozumovou sensací. Právě kniha přítomná, nad níž od Marností Viktor Dyk nenapsal bohatšího svazku lyrického, dosvědčuje, že v něm vedle dialektika dříme impnisionista velkého kouzla a syté náladovosti. Stačí jen pročísti mlžný pastel Novoroční noci, podivně záludnou perspektivuSnu, narážkovou plastiku Krajiny, dojmový dvojzpěv léta a smrti ve vzpomínce na K. Kamínka, lyrický feuilleton Májovou idylu nebo zvláště opojnou a vlažnou navečerní harmonii středočeského venkova v básni Anebo, aby rázem vysvitla tato jeho nedoceněná vloha, která se ovšem vyjadřuje sporým a hutným slovem, střídmou barvou, úsečným veršem úzkého rozpětí. Avšak Viktor Dyk nezaváhal. Ničeho nehrozí se více než chvíle, kdyby mohl zapomenouti: hlas mladosti, hlas mrtvých druhů, hlas praotců, ale především hlas budoucnosti přehlušují hlas štěstí a zavazují, aby zvolil cestu, která sluje Anebo. Nevidí se na ní posléze sám i může pozdra viti statečné druhy neb alespoň nač~rpati síly z jejich čerstvých rovů j smí (jako v grandiosní Apostrofě) ujistiti se, že postup světové spra· vedlnosti a evropské mravnosti jest na jeho straně i tuší, že jeho pout neztrácí se v Nekonečnu věčně nedosažitelném, nýbrž že vede b"zpečně do země vyvolené, kde hovoří s nebem vrchů témě, z hořících keřů mluví Bůh. Nezapochyboval nikdy o svém ideálu, ale proto nebyl nikdy prostomyslným důvěřivcem, jenž myslí, že jeho splnění jest na dostřel. Ale co na tom? Cíl nedosažený mnou aneb mně nedostupný, nepřestává býti proto cílem. Stačí, abych k jeho uskutečnění dal to, co mám nejlepšího. Viktor Dyk dal celý svůj karakter a svou sloku, tak podobnou této nehonosné a diskretní povaze. Podobá se kalené oceli, neboť hluboký cit prošel studenou a posilující lázní přesné a nepodplatné úvahy rozumové. Jest pružná a břitká, zároveň zbraň i nástroj. Její zatmělá barva teskného svitu neupoutá naráz, ale pohlédněte blíže a postřehnete, jak na temných plochách, přecházejících dó modra, hraje odraz oblohy a Nekonečna. 108