poustevníkovy ten, kdo uložil svému dílu, aby na neochabujících perutích plulo od hvězdy k hvězdě modrými vlnami století? Avšak pro nás, stálé dlužníky Otokara Březiny, udeřila právě při sváteční zastávce chvíle, abychom přezkoumali svůj vztah k jeho dílu, pokoušejíce se najíti již v něQJ. i to, co bude drahou a pyšnou jistotou budoucích pokolení po padesáti, po stu a dvou stech létech - národně tvůrčí hodnotu a výraznou českost, které doposud čtenáři i obdivovatelé Březinovi tak obecně zneuznávali. Budoucnost pokloní se Otokaru Březinovi především jako velikému dovršiteli básnické kultury české v století devatenáctém. Barevné a obrazné slovo české, nad jehož skromnou kolébkou jako tvořivý nálezce stál Josef Jungmann, rozkvetlo azavoněio netušenými kouzly blízkého léta pod teplým dechem dvou velikých lyriků, kterým jen neprávem odpírá Evropa doposud jména světového, Karla Hynka Máchy a Jaroslava Vrchlického. Kdežto však osamělý pěve~ večera, noci a nicoty podřídil metaforu a epiteton namáhavé službě zádumčivé meditace zbarvené citově, zapřáhl je jása vý chvalořečník světla, lásky a vývoje do slunečného vozu myšlenky opojené smyslným obrazem širého světa - Otok ar Březina svedl do své poesie oba tyto proudy lyrického uměn.! a ukázal se stejným mistrem slova plaše elegického, tesknícího ve vášnivě prožité krajině náladové i širokého hymnického tónu, letícího zářivým kosmem, kde odehrává se odvěké drama neúnavné přírody a člověčenstva nestárnoucího v utrpení a v práci. Při tom prokázal Otokar Březina všecky cnosti dovršitele, jemuž přísná mravní kázeň nad to uložila v cele samotářově odříkavé povolání leštiče drahokamů a brusíře vzácných čoček optických; nesvěřoval se nikdy po máchovsku temnému varu první inspirace, ani nespoléhal jako geniální improvisator Vrchlický na své kypivé umění slova, jež spontanně vytváří řetězce obrazů, metafor, symbolft. Opustiv hned na začátku své prudce vzestupné dráhy opalisující mlhy rozkošné náladovosti a rozhodnuv se pro poesii symbolickou, v níž každému obrazu při 95