trag~die, někdy uvolněné stavby dramatické, ale často vzácných hodnot básnických, alespoň v detailu, se tu provozovaly dbaleji, tu povrchněji j leč až na jedinou výjimku populární Noci na Karlštejně, propadaly příliš rychle a příliš trvale archivu divadelnímu. Nezdomácněla ani česká trilogie přemyslovecká, ani velkorysá trojdílná Hippodamie, a jasný úsměv rozkošné komedie Soudu lásky jest dnešním návštěvníkům Národního divadla stejně neznám jako rosná lyričnost Trojího políbení. Ano, přišly v 90. letech trpké chvíle, kdy básnický spolubudovatel Národního divadla rozhodl se zříci dramatické dráhy, nabyv dojmu, že nadbytek jeho poesie Národnímu divadlu překáží. Bohužel, jeho případ nebyl ojedinělý: po něm a po Zeyerovi následovala řada dramatiků dnes žijících, pro jejichž nejbásničtější výtvory nebylo místa v našem Pa~theoDu j byla odčiněna víra divadelní správy tím, že dodatečně uznala, jak se mýlila a že svou pochybovačnou nepřízeň vyhradila opět dramatikům mladším? Národ náš obnovuje v těchto dnech s radostným nadšením slib lásky, jejž v obou předchozích pokoleních učinil Národnímu divadlu. Myslím, že jest to zároveň nejkrásnější a nejdůstojnější chvíle, aby Národní divadlo samo obnovilo svůj slib povinnosti k českému básnictví, že chce býti vždy věrným, nevyhasínajícím jeho krbem, kde nezajdou plameny účasti a zájmu, trpělivé pozornosti a teplé důvěry. Neboť pouze tak může býti i pro naše básnictví skutečným pantheonem. 92