Třetí, nejkratši zpěv Pantheonu, vznikl hned po tragickém dvanáctém srpnu 1881 a jest vedle Dvou požárů Svatopluka Čecha nejzávažnější slovesnou památkou na tehdejší žal národní. Prudce názorný obraz ohnivé zkázy Národního divadla, kdy zdálo se, že slunce chytlo do svých spárů ten zázrak náš, na jeho žárlíc krásu, nám chtělo unésti jej, vystřídán jest hořkou a Vrchlickému dosti běžnou dumou o národním osudu, kdy každá hvězda zklamati nás musí. Ale vše vyrovnávající a mravně útěšný optimism Vrchlického dospívá na konec přece vítězství nad pochybnostmi a smutky, ukazuje ke kladům, jež nám přineslo neštěstí národní: Před požárem tím my jsme nevěděli, kdo vlastně jsme; on ukázal nám, celý že národ nyní ;edno srdce vroucí ; a láska taková je všemohoucí, a vůle taková se nepoddává I Jsme děti bouře, zvyklí na zápasy, a otužení, v neštěstí jsme bratří, "CO takých slzí křest má - věkům patří ! Tímto třetím zpěvem Pantheonu zařadil se Jaroslav Vrchlický mezi zvláště účinné znovubudovatele Národního divadla: proslulý tragéd Josef Šmaha, jenž již první rhapsodií vybízel k horlivějšim sbirkám, dosáhl velkých uměleckých i hmotných úspěchů, přednášeje tento působivý oddil Pantheonu, u výrazu značně zjednodušený. I mohl Jaroslav Vrchlický při znovuotevřeni národní svatyně pohlížeti na dílo dovršené s hrdým vědomím, že se účastnil sám platně obnovy jeho velkou písní pyšné vděčnosti jest tento čtvrtý dil skladby, lišící se od předchozích částí nespojitou úryvkovitostí, v níž se láme plesný výkřik básníka, nabízejícího se za ústa národu celého. Trojí postřeh smyslový dodává této improvisaci síly a za"chraňuje ji před matnostímnohoslovného výlevu řečnického. 90