vším řadí se Pantheon v těsnou blízkost prvního svazku Mythů, kde po prvé se Jaroslav Vrchlický přiklonil epicky k látkám domácím, vykládaje dávnověkou pověst o Šárce a o Ctiradu a parafrasuje dvě klášterní legendy, o svatém Prokopu a o kříži Božetěchově. Tento návrat domů nebyl mladému kosmopolitovi Vrchlickému nikterak lehký a dál se proto takřka oklikami. První zpěv Pantheonu napsaný r. 1880 a povzbuzující k oživení sbírek na Národní divadlo, vyvolává svými malebnými jambickými verši plnozvukých ženských rýmů nejprve biblický výjev stavby babylonské věže a hlásí se barvitostí východního koloritu, hromaděním upřílišených přímětků, řečnickými prvky a hlavně visionářským pojetím mytické pověstí jako výtvor dílny hugovské. K této věži vzdoru protí vůli nebes čnějící nad vřavu a zmatek přirovnává nezcela logicky a nezcela jasně českou svatyni nad Vltavou, zbudovanou proti nepřízni osudu a zvedající témě k nebesům - básník blíží se v pomalých a nejistých kruzích ke svému vlastnímu námětu, až ve třetím odstavci zasáhne přímým slovem do otázek a potřeb dne i národa: proti nadšení pří základech Národního divadla staví ochabnutí v práci i ve štědrosti a horlivě volá po tom, aby otevřená dlaň všech umožnila dokončení stavby. Zde - po prvé, tuším, v básnickém svém díle vůbec, - pojímá Vrchlický národní úkol přítomností jakožto pokračování vlastenecké obrody české, poukazuje na Jungmannovo a Kollárovo dědictví, ano vypůjčuje si přímo ze Slávy dcery řečnické patos, letící a hřímající vichrem nad Šumavou a Tatrami - štědrost pro divadlo, štědrost všech, nikdy neochabující, štědrost demokratická, stává se heslem. Jako v mladším básnickém období zpravidla jest i zde spojena plamenná výmluvnost Vrchlického s upřílišováním, jež nedomýšlí ani obrazu, ani pointy a zhusta zkresluje velmi libovolně dané motivy. Nikde se to nejeví tak rušivě, jako v závěru této první rhapsodie, kde národní svatyně nad Vltavou se zlatým svým hřebenem krotí Žižkův hněv na Prahu, kde Libušino vidění 88