ve všech oblastech ducha a světa j při tom mladí slovesní umělci nebyli vlastně příliš vzdáleni záměru, jež při stavbě Národního divadla sledovali kružidlem, dlátem a štětcem jejich výtvarní druhové, oddaní klasické monumentálnosti a renesančnímu jasu. Bylo tedy úplně přirozeno, jestliže nejskvělejší a nejpohotovější básník této vítězné družiny, Jaroslav Vrchlický, zatoužil přispěti svým dílem k dokončení pomalu postupujícího díla stavebního, jehož slavné začátky zpovzdálí a patrně bez zvláštního porozumění zažil jako drobný studentík klatovský j stál již v plné a skvělé básnické zbroji, když r. 1880 nabídl své služby zdaru důstojného. Neuvazoval se tím ve lhostejný a nahodilý úkol pouhého vlasteneckého rétora-básníka, nýbrž byl zároveň povzbuzován osobními zájmy uměleckými j kolem roku 1880 vyhraňovaly se v něm již mohutné plány dramatické, pro něž si dojista přál jevištního ztělesnění na divadle co nejdůstojnějším. Čtyřdílný cyklus básnických rhapsodH na počest a ve prospěch Národního divadla, vzniknuvší po částech v letech 1880-1883, sluje Pantheon, a řecký ten název národní svatyně české, ražený šťastně ve velkorysém vkusu klasické renesance, jest sám o sobě příznačný a poučný í ukazujeť, kterak básník, oddaný dotud skoro výhradně látkovému i názorovému světoobčanství, dostává se domů přes cizinu, a kterak porozumění pro význam a krásu teprve vznikající vzdělanosti domácí vzchází mu jejím srovnáním s hotovou uměleckou kulturou staroklasického světa. Ve zdařilém svém rozboru pražských motivů u Jaroslava Vrchlického ukázal Miloš Weingart nedávno, že byl to právě Pantheon, jímž Vrchlický roku 1880 vstoupil básnicky po prvé na pražskou pudu a přisoudil mu proto správně význačné místo ve vývoji Vrchlického j podrobnější rozbor skladby doplní postřeh filologuv v ten smysl, že hned v první rhapsodii snaží se Vrchlický udomácniti svou myšlenku v oblasti názorů našeho národního obrození, zmocniti se po svém obsahu českých dějin a pověstí, zdůrazniti ideu česko-slovenské jednoty - tím 87