PANTHEON Jarní slavnosti položení základního kamene Národního divadla roku 1868 nevzbudily v českém básnictví díla, jež by bylo jen poněkud úměrným výrazem obecného národního nadšení ze symbolického činu kulturního. Kdo zná důvěrněji poměry v naší poesii za oné doby tak osvícené politicky, avšak umělecky spíše jen přechodní, snadno si vysvětlí, proč se češti básníci opozdili za politiky, ale i za hudebníky: škola Májová, která tenkráte vtiskovala našemu písemnictví ráz, a jejíž oba vůdcové se ostatně výborně osvědčili v novinářské kampani pro velké a samostatné divadlo národní, nevládla slovem dosti vzletným a slohem dosti výmluvným, aby dovedla vznosnou fugou básnicko-řečnickou zachytiti horkou a světlou vlnu mladistvého entusiasmu, rozkošně zachvátivšího český lid za oněch památných dnů - slovesný odlesk její kmitavé a hřející záře třeba hledati spíše v Nerudových a Hálkových žurnalistických statich a v pádné slavnostní rétorice Karla Sladkovského. Následujících patnácte let, za nichž svornou součinnosti národní štědrosti a národního umění zpod vltavského dna, tváří v tvář Hradčanům, vyrůstala krásná renesanční stavba, milovaná všemi Čechy tak horoucně, zapsáno jest významně v dějinách českého básnického slova: náš verš, dotud suchý a střízlivý, nabyl barvy a lesku, snahu po prosté melodičnosti nahradil úsilím o výtvarnou plnost a zdobu, v architektonické šíři a dekorační vnadě přizpůsobil se dobovým ideálům renesančním: zářivý příklad mladých virtuosů v básnickém verbalismu a v umné rétorice Svatopluka Čecha a Jaroslava Vrchlického zvábil na čas i dozrávajícího mistra protílehlého slohu, Jana Nerudu. Nešlo při tom o pouhou kulturu slova - toto zezápadnění a pqevropštění českého básnického výrazu bylo sourodým doprovodem nových ctižádosti české myšlenky, která dychtila udomácniti Se a změřiti svou sílu 86