rozhodného zápasu - Ezechielovo vidění přeneseno tu na Slovanstvo: Ba zdá se, jak by Hospodinův dech byl náhle zavál u nesčetné hroby, jež vyryly v zem tuto zašlé doby, a jakby z kůry ztuhlých plání těch slovanských kostí miliony vzrýval, zas těla podobou je přiodíval, hnát v rezavých jim tyčil třemenech a toužením, ;ež druhdy nevyplnil, zas mrtvá prsa bouřlivě jim vlnil. Zde si Svatopluk Čech osvojil samo jádro Ezechielova proroctví, aby je přizpůsobil své slovanské víře a naději; hrdinové slovanských dějin oživují, chtějíce spoluvytvářeti velkou budoucnost svého kmene - není v národě mrtvých, vše jest skrytou možností dalšího živého činu, vše slibem pro zítřek, vše pobídkou, abychom neklesali na mysli. - I výrazově nasvědčuje uvedený úryvek Zimní nocí, že Svatopluk Čech s prospěchem zabral se do proroka starozákonniho: jeho vidění, podobně jako příbuzný děsný sen Žižkův v básni skoro současné, má názornost a sílu, dramatický vzruch a pohybovou účinnost; jest v něm hrůza a sláva, vytržení sna a útočnost skutečnosti. Myslím, že Ezechielova vise ve zt!umočení Čechově zaslouží, abychom se k ní častěji než posud vraceli, nejen pro básnické, pro tendenční hodnoty její, ale snad i pro zvláštní její ojedinělé místo v tvoření Čechově. Zde podařilo se ctiteli a opěvovateli českých dějin reformačních totiž to, oč marně se pokoušel v rozsáhlejších a nákladnějších svých skladbách - přiblížiti se na okamžik v šťastném blesku inspirace slohově i myšlenkově kultuře biblické, zanedbané u nás od dob bratrských. 85