prudkým vzletem visionářským, vepředl v létech sedmdesátých Sv. Čech do lyrické meditace základní motiv 37. hlavy Ezechielovy a docilil tim mocného účinu i jsou to Čechovy nepříliš populární skladby Handžár a Zimní noc. Obě zrodily se ze samotářské dumy o válečných a politických událostech na Balkáně vl. 1875-1878, a v obou pojal básník srbské, černohorské, bulharské a ruské boje proti Turecku jako společnou věc celého Slovanstva i jako pokračování v jeho dějinných tradicich. Kdežto však v Handžáru, psaném na počátku bitevních událostí r. 1876, dospívá víry v konečné vitězství jihoslovanských zbraní jenom nesměle a ne bez počátečních pochybností, zpívá r. 1879 již po míru v San Stefano v Zimní noci z plných plic hymnu slovanského světového triumfu a neváhá horovati o dobytí Cařihradu spojenými voj i slovanskými - takto jsou obě skladby průpravou k nadšeně nadějnému panslavismu Slavie. Handžár, který vzdáleně souvisí s Dýkou od Lermontova, jest samomluvou básníkovou, v níž se samotář ve své jizbě obraci ke zkrvácené zbrani hrdinů balkánských, stihaje duchem věků tajemství. Biblické obraty a obrazy tlačí se v řadách do teskné a pobouřené dumy Čechovy: celá pokolení pijí z kalicha muk í slovanské plémě vodí Bůh jen poušti í osud věnčí zedrané témě Slovanstva trnovou korunou í bratří na jihu naříkají, pláčí, ječí jako kdys kol babylonských řek - a v této biblické temné a hořké náladě utrpení připadá Čechovi vidění Ezechielovo, tvoříc takřka pro log k řadě krutých výjevů z útisků Jihoslovanů od Turků, výjevů, jejichž ušlechtilé a přísné patos namnoze připomíná hrdinské obrazové komposice Jaroslava Čermáka; náhlý odboj junáckých bohatýrů srbských s handžáry v rukou a s písní na rtech přerušuje tyto vise útisku, násilí, hanby a hněvu. Děsivá nálada smrti a oSl,ldu chvěje se mátožným křídlem nad onou slokou Čechova Handžáru, kde si vyvolává vidění Ezechielovo: 83