israelské. I zvíte, že já jsem Hospodin, kdgž otevru hroby vaše a vyvedu vás z hrobů vašich, lide můj. A dám Ducha svého do vás, abyste ožili a osadím vás v zemi vaší, i zvíte, že já Hospodin mluvím i činím. Nelze odolati působivosti tohoto věšteckého vidění ani dnes, když nás odděluje tma půltřetího tisíciletí od jeho napsání. V době nejhlubšího pokoření národního, když stát židovský roztržen jest na dvě království, a když část lidu úpí v zajetí, koná se vrušený dialog mezi Hospodinem a jeho prorokem - lidská nedověrnost a malátnost ocitá se ve srážce se zázračnou vůlí všemohoucího Boha a přijímá žasnouc poučení i povzbuzení od něho. Antitésa vyhnána jest do krajností, neboť co může se právě Židu, pochybujícímu o životě záhrobním a o vzkříšení mrtvého těla, vůbec zdáti nemožnějším než oživení kostí? Tento div odehrává se s dramatickou názorností před očima žasno~cího proroka, jenž nyní hlásá lidu, že národ není mrtev a ztracen, nýbrž předurčen Bohem k velikosti dějinné i mravní. Celé Ezechielovo umění slohové jest tu shromážděno: naléhavost řečnického slova a prudká dějovost i duchovní pojetí života zobrazené s realismem drsně útočným i perspektiva prorockého vidění, vyrůstající z politické skutečnosti i věty prorokovy, nabývající váhy Um, že jejich původce vystupuje jako pouhý nástroj a tlumočník Hospodinův. Pojímáme-li Ezechielovu visi jen liberalisticky, jak učinil V. Hugo, když spatřoval v oživujícím duchu symbol svobody, stíráme mnoho z tragiky této úchvatné kapitoly; lépe jí rozumějí ti, kdož v ní zdůrazňují prvek národní a čerpají ze starozákonného proroctví Ezechielova důvěru v nepřetržitý a věčný život národa vedeného a řízeného duchem božím: kde jest, ó Smrti, osten tvůj? Taktovtéžedobě,kdyJaroslavVrchlickýdumalpodleHugova návodu nad starozákonními proroky, začetl se do Ezechiela a jeho vidění jiný básník český, jemuž zpravidla nepřisuzujeme zvláštní kultury biblické - Svatopluk Čech. Ve dvou básních, nasycených mocným uvědoměním slovanským a nesených 82