VIDĚNí EZECHIELOVO Mocný dech starozákonního básnictvi prorockého, který tak plným proudem vane z národně myslitelských projevů náboženských stesků a tuch Jana Amose K«;>menského, zmlká nadobro v slovesném tvoření obrozenském. Na rozdíl od Adama Mickiewícze a jiných polských básníků, neučili se naši vlastenečtí romantikové ani od Izaiáše a Jeremiáše ani od Ezechiela, a ochudili se tím o vzácné možnosti výrazové. Čím mohl pro ně býti veliký příklad nejskvělejších rétoriků světového písemnictví, kteří stejně jako oni vedli před nepřátelskou tváří světa při svého národa jako při boží' Co mohl jim znamenati úchvatný vzor zanícených mluvčích, u nichž citové vytržení bylo nerozlučně spojeno s pevnou představovou názornosti I Jak by byli vyrostli ve škole dávných mistrů smělého a nového obrazu nasyceného svalstvem a krví skutečnosti! Bohužel, nestalo se tak, a marně bychom hledali ohlasy a vlivy slohu prorockého i tam, kde bychom se jich nejspíše nadáli, u Jana Kollára, v jehož Řečech a kázních soustředěno jest tolik čisté kultury biblické, jako u Františka Palackého, který se naučil jasné prostotě od evangelii a vážné vznešenosti od Starého zákona; předčasná smrt zdusila v zárodku podivuhodné náběhy Karla Hynka Máchy, podnícené patrně poesipolskou a zkamenělé v temném fragmentu Návratu. Teprve v sedmdesátých letech usedl významný český básník u tohoto mohutného lyrického zdroje prorážejícího prahorské vrstvy věků; jako v antice tak i v starozákonním básnictví odhaluje mladistvý Jaroslav Vrchlický vydatný inspirační pramen pro moderní poesii českou, chystající se k rozletu vesmírem i světovými dějinami. Není pravděnepodobno, že pro světové porozumění biblickému písemnictví posloužilo budoucímu tvůrci Bar Kochby plemenné dědictví po židovských předcích, ale vlastní popud k studiu hebrejských proroků dal mu největší učitel jeho mladosti, Viktor Hugo. Hle 80