velkonoční: Já slyším blahozvěst, však schází mně, ach, víra! Zde se rozcházíme se starým Svatoplukem Čechem, abychom mohli zůstati věrni národním ideálům jeho mužných let, kdy sám ve varovné básni Nevěřme nikomu odmítal smírný pozdrav a lákavý úsměv lahodně mluvícího mocného soka, od něhož nyní lehkověrně očekává součinnost na humanním obrození světa. V téže době, kdy chiliastický přelud a humanitní utopie kalily Svatopluku Čechovi unavený zrak, odnímajíce mu porozumění pro skutečnosti veřejného života, rostla i mohutněla v Čechách nová politická poesie,jejíž síla a prudkost zakládala se právě na politickém positivismu, na pronikavém zhodnocení aktuálních poměrů, na pohledu střízlivém i kritickém. Byl to J. S. Machar, temperamentem, názorem i výrazem pravý protinožec Svatopluka Čecha. Ten jakoby odezvou na humanitní modlitbu řipskou vzýval Prozřetelnost, aby nás učillila nad ocel tvrdšími. Obrození českého nacionalismu ve světové válce nepřijalo všech zásad, výzev a protestů staršího Macharova politického básnictví a reagovalo proti nejedné z nich j naopak vděčně si osvojilo od Sv. Čecha mnohý příklad a podnět. Avšak s drahým poetou českého Středohoří nedovedeme a nechceme vystoupiti na jeho Řip, abychom tam všemu odpouštěli a se vším se smiřovalirozhodně míníme na chlumech i v údolích, ve vnitrozemí i na pomezí podle Macharovy pobídky živiti v sobě tvrdost ocele nejen proti nepřátelům, ale i proti sobě samým. Neboť to, čemu podlehl Svatopluk Čech na Řípu, byla hodina pokušení. 79