Modliteb k Neznámému: národní cítění uvedeno jest v dokonalou shodu s panteistickým přesvědčením o zákonitosti veškerého dění ves měrného, v němž se uskutečňuje vůle a jsoucno boží. Vedle této stránky takřka dogmatické vykazují Modlitby k Neznámému ještě složku mravoučnou j panteistický názor doplňuje se etikou humanitni. V jednotlivcově životě i u vývoji národů usilujtež synové a služebníci všeobsáhlého a tajemného Boha oto, aby odpouštějící a smírná láska i obětavá vzdělanost duchovní překonávala všeliké násilí; ne odpírajíce zlu, proměňujtež příkazy evangelia v skutečnost j uvádějtež na zemi království boží v rovnosti všech lidí a pomocné součinnosti veškerých stavů - důsledné odstranění války, politických výbojů a násilí organisovaného ve státě jsou základní požadavky těchto zásad, které se u Sv. Čecha hlásily, třebaže vyjádřeny méně krajně, již dávno, jež se často dovolávaly tradic českobratrských a nyní působením postupujícího stáří i za zřetelného vlivu nauk Tolstého nabývaly strohosti až překvapující. Tyto úvahy, které rozvedl nejzřetelněji a nejsoustavněji v básni V bouři, položené v knize hned za řipsk ou meditací, stávají se teď při pohledu do zněmčených končin naší vlasti vydatnou brzdou stesku příliš vášnivého, ba působivým lékem proti touze znovu nabýti ztraceného území. Svatopluk Čech se přímo hrozí myšlenky, že by takové úsilí mohlo kdy znamenati nový boj, a sám by prý káravě zvolal zpět I, kdyby viděl v ruchu bojechtivém spět k horám těm svých bratří zbrojný šik, by násilím je znovu opanoval a jak nám soupeř činil po sta let, jej moci umlčel !l v pouta vkoval a cizoty tam všechny znaky smet. Sloka následující, kterou Svatopluk Čech zdůrazňuje toto mdlé rozhodnutí resignované humanity, dokazuje, že tu pro 77