sátky, jsou i zdobné a umné decimy tohoto nového listu z deníku značně rozvětveny; ač lyrickým východiskem jest opětně dojmová zkušenost elegického turisty, nespokojuje se Sv. Čech tentokráte jediným dojmem. Možno říci, že rétorická tato skladba jest netoliko přeplněna, nýbrž již v základě roztržena: v první části hovoří básník s geniem místa, praotcem Čechem, kdežto na to, shodně s rámcem sbírky, modlí se k neznámému a tajemnému Bohu jakožto určovateli drah a osudů nál'odníchj ke konci posunuje vlastní osobu a její rozpory v popředí a zapřádá střídavý dialog s českým lidem, o jehož budoucnosti dumá, i s horou Řipem jakožto symbolickou ochrankyní národního příští. Toto střídání pomyslných partnérů poskytuje nejednu výhodu rétorickým sklonům básníkovým, jež se zde mocné projevují, ale vnáší do nábožensko-národní meditace jakýsi roztříštěný neklid i skladba byla by nepochybně získala, kdyby byl básník setrval při rozhovoru s bájeslovným patriarchou, jehož velebný duch vlaje nad posvátným Řipem. Tato vstupní apostrofa, vyplňující asi třetinu básně, jest pro umění Svatopluka Čecha zvláště příznačná: z krajinného obrazu naší zděděné vlasti mění se postupně v přehled dějin národních s oslavou Prahy a s pobělohorskou elegií uprostřed - prvek smyslOVě názorný musí v období básnického stáří Čechova ustoupiti živlu meditačnímu stejně jako živě barvitou přítomnost zatlačuje historikou poněkud konvenční. Velmi působivou antitesí chlumů StředohOří, jak se jevily zrakům patriarchyzakladatele a jak mluví k nám, jeho pravnukům národně zneklidněným, Sv. Čech se blíží vlastnímu tématu básně, jímž jest starostlivá úzkost o náš národ, ohrožovaný právě na těchto místech přívalem postupujících nepřátel i zde se panteisticky založený myslitel u vroucí výmluvnosti dovolává tajemné vůle boží, že zachová nám nadále nezmenšenou a nep~>rušenou vlast, neboť ·zákon pospolité lásky a soudržnosti, jímž Bůh prosytil celou přírodu, zajišťuje i národům důvěru, že jejich sebezáchova jest částkou věčného úradku. Zde, ve druhé třetině skladby, vyčerpáno jest asi to, co ji organicky řadí v celek 76