a skutečně důvěrně subjektivní prvek proniká tu mocně. Při návštěvě Vraného, ozářené plnou září vzpomínek podzimních a opěvané způsobem blízkým vstupu idyly Ve stínu Upy, básník se oddává dojmu, jenž mu byl v jinošství zvláště drahý: na zalesněné stráni odhrnuje clonu větví, aby užil překrásného pohledu do kraje vyvrcholeného modrou hradbou Středohoří. Nyní však nedovede a nechce potlačití chmuru, jež kalí nadšený jeho zor a do smutečních závojů mu hali ten valný zástup modrojasných hor. Milešovka, Košťál, Radobyl zjevují se mu jako odrodilky, jako zrádné hory, jež určeny byly geniem vlasti za vzdorný násep protí moři cizoty, ale nespl'nily svého úkolu i dnes jsou baštou živlu nepřátelského. Jediný Řip, osamělý a pevný bohatýr, skýtá básníkovi útěchu a posilu j k němu obrací se vzrušené slovo básníkovo a vzývá jej za štít pro otčinu, aby posléze v úpěnlivé a nadějné modlitbě oslovil patrána jeho starožitné kapličky svatého Jiřího: Sám třímej pevně jasné kopí své, at' blízká saň, ježilamu lačně šíří, již anž piď nám vlasti neurve. Třebaže při vzniku Vyhlídky do hor vloudila se do krajinného dojmu silná inspirace politická a zároveň jest malebný obraz tendenčně vypointován, přece nenazvali bychom tento "list z deníku" politickou básní v nejvlastnějším smyslu slova, chybít zde jednak přímý vztah pojmenóvané skutečností veřejného života, jednak i přesné stanovisko k politickému problému. Sv. Čech přestává na statu quo i neřeší otázky, jak a zda odčiniti křivdu národnostního odcizení severních Čech i obranné rozhodnutí, jímž báseÍl vrcholí, vkládá do rukou moci nadpozemské - tento nedostatek reálnosti ruší právě ve sbírce po výtce politické a programní, jakou jsou Nové písně. Svatopluk Čech hledal korektiv, jak po osmi létech ukázal v Modlitbách k Neznámému vysoce důležitou básní Na Řípu. Jako valná většina náboženských dum básníkovy pade. 75