navými kolonisty dočasný hrob. Milovaný typ českého kraje měnil se takto v krutý symbol dějinné tragiky slovanského kmene, jenž jest vytlačován nepřítelem ze sídel nejúrodnějšicho Tam kde oko rozzářené vzpomínkami, vyznávalo: Hory drahé!, vyčítalo srdce ve shodě s rozumovou úvahou: Hory ztracené! Ale toto dvojí, tak odlišné, ba navzájem znepřátelené pojetí domova pod Středohořím, neprojevilo se u Svatopluka Čecha současnými činy básnickými; mnohem později než idylický půvab, vyzpíval Svatopluk Čech národnostní tragiku kraje, jenž jeho lásce zůstal vždy nejbližším. V létech mladosti i v mužném období tvůrčího varu vyhýbal se básník váhavě přímému či dokonce tématickému řešení českoněmeckého zápasu na odrodilé a zcizené půdě našeho severu, ačkoliv se zcela zřejmě zatínala právě tato otázka dravým spárem do jeho zjitřeného svědomí - ve velké skladbě širokého rámce epického a propracovaných partií dialogických nezabýval se vůbec tímto ústředním problémem české národní a národnostní politiky. V tendenční idyle o Lešetínském kováři zastřen jest konflikt českého domova s přistěhovalým němectvím celou řadou motivů jiných probraných daleko podrobněji: nehledíme-li ani k nasládlému příběhu erotickému, s nímž nepříjemně vnikly do děje titěrné ohlasy lidových písní, nacházíme tu tragicky vyhrocený rozpor mezi domáckou výrobou a cizáckým továrnickým kapitalismem, nepřátelskou srážku kmenového lpění na zděděné půdě s podnikatelskou expropriací, nepřátelské napětí mezi lidovou starodávnou kulturou a novodobou civilisací, jež s mezinárodní lhostejností vše rázovité vyrovnává a obrušuje. Čtenář si při tom sotva uvědomuje, že děj vážné selanky se odehrává na národnostním pomezí, a že továrna, jíž statečný kovář z Lešetína nastaví obranně svou hrud,' znamená zároveň předvoj germanisace, tlačící se od severu. Opěvoval-li Svatopluk Čech skoro současně v Dagmaře dějinný zápas slovanského plemene s bojovným násilím germánským, pomýšlel zcela patrně 73