chybí, toť čistý sedlák, opírající se o rodnou a ornou půdu a vypravující o rozporech, v něž uvádí jej jeho životní povoláni. Humor, ozlacující vlídně celý cyklus, vzbuzuje ve čtenáři však pevné přesvědčení, že se nadhozené rozpory vyrovnají harmonicky, a že bez konfliktů rázu tragického náš venkov uhájí si nadále prvního místa v národním životě. Ale harmonické toto luštění nevyhovovalo trvale starostlivému zájmu českého vlasteneckého problematika: venkovské a selské idyly, jež pak následují v mužném i stařeckém tvoření Čechově, znepokojují se vesměs naléhavými časovými otázkami a mění se tím v práce výrazně tendenční. Vyhraněný prototyp venkovských a selských svých idyl s tendenčně časovým pozadím vytVOřil Svatopluk Čech roku 1883 v Lešetínském kováři. Starý, spokojený světrolnických řádů a drobného domáckého průmyslu ocitá se náhle a neočekávaně tváří v tvář novodobým formám společenským a hospodářským a podstupuje s nimi zápas na život a na smrt. Smírné, zprostředkující řešení jest nadobro vyloučeno, neboť jak kovář lešetínský, tvrdošíjně lpící na rodné půdě a jejím svobodném užívání, tak cizácký továrník, samolibý to stoupenec těžařského liberalismu, jsou neústupnými představiteli dvou protilehlých zásad. Konflikt, spíše dialektický než dramatický, vyzrává až k tragice, v níž nositel starobylého práva sice hyne, ale nepodléhá: na konec přece vítězí rukodělná domácí výroba nad hromadnou, strojovou prací tovární, princip zděděné a osobně ovládnuté půdy nad kapitalismem, jenž v půdě nevidí než mrtvý prostředek zbohatnutí, posvátnost domova nad přívalem cizoty. Pravá selanka šťastného selského života neklene se tedy nad vlastním dějem, jehož obsahem jest živlů i zásad boj a svár - ta zlatí útěšnou Svou září minulost, z níž lešetinský kovář ční jako čestný a osamocený pozůstatek, ta kyne čtenáři z optimistického závěru, slibujícího obnovu bývalých řádů. Proto Lešetinskému kováři chybí klidná, monumentální pohoda dokonalých idyl í marně bychom tam hledali jak typické děje rolnického stavu, tak hutné 66