konec komunistické sekty uprostřed bojů husitských, tragický rozvrat socialistických utopistů v chorobném lůně Evropy, vyvraždění domorodců na úpatí kavkazském, soud rozhněvaného Žižky nad proradnou Prahou, pobělohorský rozklad národní duše české - toť byla hlavní Čechova témata v prvním desetiletí jeho tvoření. Jenom občas a episodicky zjevily se mezi dusnými a temnými obrazy této problémové epiky Čechovy lahodně útěšné pohledy do neporušeného světa přírody, ovládnuté blahodárnou rukou rolníkovou.Toťvz'pomínka moudrého revolucionáře Gastona v Evropě na ztracený ráj dětství, toť Ambrožovo vypravování ve Václavu z' Michalovic o českobratrské selance na Rvenicích, kde zemanská dobrota objímala ve svorné lásce pracovní lid i povolnou štědrou půdu j toť - z doby o něco pozdější - apoteosa díla a poslání rolníkova obsažená v druhé prosbě královny Dagmary. Zde všude použito selské selanky jako prvku kontrastního, jako místa odpočinku, jako folie k dějům a líčením příliš vzrušujícím. Ježto pak Svatopluk Čech není nikde čistým epikem, nýbrž všude otáčí děje i scenerie hojným živlem reflekse, mění se tyto selankové vložky namnoze v programovou chvalořeč rolnického stavu j nejsilněji v Dagmaře, kde na zámku v Ribe dcera Přemyslova hlásá přímo teorie agrárního státu, v němž by rolník byl zbaven daní vůbec, a staví se tím jednak proti námoř~kým výbojům Valdemarovým, jednak, odvolávajíc se na původ svého rodu od praotce-oráče, proti brannému rytířství středověkému: Za pluh oroduju, požehnaný nebem: Nejen tělu zemský, ale také duši rajský pokrm chystá posvěceným chlebem. Nad meč rytířský mu vyšší poeta sluší: ten kol zhoubu sije - pluh jen život plodí, z ran, jež zemi vtíná, štěstí jen se rodí. Zbav jej těžkých platů! Do všeživné hrudi země matičky se vnoří svěžím ruchem 64