BÁSNíK SELSKÝCH TUCH A JISTOT Z básníků. k nimž v posledních otřesených letech našlo české čtenářstvo nový, důvěrnější a opravdovější vztah, dva vyrůstají ze selské půdy, aby posypali její vonné líchy na· rtÍžovělými jabloňovými květy své poesie, Josef V. Sládek a Svatopluk Čech. Oba, rodáci českého venkova a potomCi rolnického rodu, zůstali i tehdy. když způsobem života nadobro splynuli s měšfanstvem a zakotvili v městě, věrni názoru svých praotců, že zdraví a řád světa stojí na selském stavu i spolehlivého toho přesvědčení nedovedl v nich otřásti ani poznatek, že národ náš zvolna, ale jistě přechází od hospodářství agrárního k průmyslné soustavě - oba. vyznavači občanské spravedlnosti, uvítali sice v dělníku, který hlásí se o svá práva. hrdinu budoucnosti, leč sami uctívali i nadále vlastního reka národu Přemyslova v sedláku, jenž žije ve shodě s přírodou a jenž zachovává a střeží odvěké dědictví - vzdělanou a neúnavně plodivou půdu. Avšak jenom po vrchní pohl~d by mohl přehlédnouti podstatného rozdílu mezi Sládkovým pevným a neměnným zakotvením v hrdém a soběstačném sedláctví a mezi Čechovým toužebným kultem idealisovaného rolnického stavu: kdežto jadrný autor Starosvětských písniček a Směsky se stále cítí kostí z kostí západočeských oráčů a ženců, nedovede citlivý básník Zpěvníku Jana Buriana a Sekáčů úplně překonati rozpačitého ostychu, když svou měkkou, bílou ruku vkládá do okoralé a opálené dlaně pravého sedláka. Mnoho tu vykládá, tuším, výchova Čechova a panské prostředí jeho dětských let. Čechova matka usilovala o to, aby její děti, vnuci to starodávného rychtáře peruckého,zachovávali patrimoniální důstojnost, zdomácnělou u jejích rodičů, čítajících se k aristokracii vrchnostenského úřednictva. Kolísal.li již básníkův otec mezi vědomím příslušnosti k selským praotcům a pocitem vyvýšenosti vrchnostenské, trpěl tím více Svatopluk Čech 62