Čech sám horlivě vyznával a jejichž nadšené udržování a prohlubování ve zmíněných proslovech jí kladl opětovně na srdce i za vlivu vysokoškolských svých učitelů i zahraniční slovesnosti a filosofie oddávala se moderním proudům myšlenkovým, z nichž nejsilnějším příbojem narážela otázka sociálni. Cos nového se rodí v českém vzduchu, dum svěžích jiskření a vlnobití, počíná Sv. Čech básnické své posláni. Leč v tomto rozporu otců a dětí, jehož stíny padly o něco později do obou veršovaných idyl Čechových Václava Živsy a Sněhu, naprosto se nestaví čtyřicetiletý básník do tábora starých, třeba že sám cítí, že letu mládeže nepostačí, a ačkoliv zkušenost jej učí pohlížeti poněkud resignovaně na smělý výboj mládeže. Jen slova sympatií, důvěry, povzbuzení a uvítání hrnou se mu se rtů. Leč nyní burně vpřed I Jak rád bych s vámi, vy juní hrdinové, v zápas píli!, v ten krásný boj, z let uprchlých mně známý, zas bořil, tvořil, jásal, blouznil, šílil Svatopluk Čech však ve svých čtyřiceti létech nedovedl se ani bezpečnou sebedůvěrou napíti z kouzelné číše mladosti ani úplně ztotožniti s junáckými druhy ze studentstva @ pocit elegický, tak příznačný pro jeho tvoření, usadil se předčasně v jeho hruď a nedal se ničím zaplašiti. Proto jádro poslání tvoří otcovská rada studentskému pokolení, nikoli však rada k opatrnému vykořisťování poměrů a okolností, ani k ziskuchtivému sobectví přih1fžejícímu k úspěchu a ke kariéře- stárnoucí, nepodplatný idealista povzbuzuje mládež, aby vzdorovala svodům mdlého positivismu, nástrahám vypočítavosti, pošklebům zkornatělé skepse. - Není nikterak náhodou, že základní obraz, jehož ve své promluvě Svatopluk Čech užívá, jest vyvážen z oblasti, do níž se fantasie básníkova vracela stále v dobách mladistvé tvořivosti; slovanský exotik Bouře, Evropy, Slavie, vidí českého studenta hrdým 59