ským divadelním představením, koncertům a akademiím nemluví jen vzletný opěvovatel jara a mládí v přírodě i v lidském životě a neúnavný učitel jarého nadšení povzbudivého optimismu, idealistického názoru na svět, ale i starostlivý přítel studentů, který dobře ví, že se bez hmotného zajištění, taktní podpory a obětavé účasti zámožnějších českých vrstev chudý český student nemůže náležitě připravovati pro důležité poslání v národě a ve společnosti. Těchto projevů Čechových nebylo dosud náležitě dbáno. Některé z nich nepovznesly se arciť nad úroveň vynuceného veršování příležitost: ného: tak odtažitý alegorický rozhovor mezi minulostí, přítomností a budoucností, majetku to nadšené mládeže, jejž roku 1873 věnoval Svatopluk Čech jako divadelní proslov k 25. jubileu Akademického čtenářského spolku, tak apoteosa jarního nadšení za národní obrody i v činnosti studentské, kterou roku 1881 vyplnil báseň určenou jako vstup akademie rakovnického Krakovce, tak vtipná a rozmarná, ale jen lehce nahozená causerie, vyžádaná roku 1888 pro uvítací večírek českých mediků. Významný však jest proslov k akademii studentských krajinských spolků z roku 1879. Založen jest na oblíbené Čechově obdobě radostné, slibné a vonné vesny v přírodě, která slibuje pro léto bohatou žatvu, a požehnaného ruchu mládeže v národě i velmi případně stanoví význam studentstva v tělese národním: Duch mladý stálým ruchem perutí proud času volný chrání ztrnutí, a v myšlenek pakjeho bujné změti, byt' jako vody jarní bila v hráz, byt' na piano se zdála šelestě ti, se budoucnosti tvoří duch i ráz, z ní vyhraní sepříští národ celý co lichá škvárd neb co křištál skvělý. K těmto důvěryplným úvahám pojí se výzva, aby veřejnost věnovala českému studentstvu pomoc, lásku, přízeň, a,aby 57