poslání Naší mládeži, jehož jádrem jest poněkud bombastický přehled národního znovuzrození, pojatého skoro jen jazykově a literárně, neukládá mladým generacím v Čechách nic jiného než věrné následování tradice vlastenecko-romantické. Jen matně zní v závěrečném odstavci tento dodatek: Odkázali ti štít, v němž orel k slunci tíhnoucí a lev, obraz velkomyslnosti hrdinné; připojíš jim co odznak doby své pochodeň svobody a osvěty? Zcela jinak r. 1879. Skvěle, ale bez nadsázek, jaké tak často se objevují v pozdních prosách Karoliny Světlé, mluví tehdejší uznaná vůdkyně českých žen, s mládeží akademickou. Jakoby chtěla dovoláyati se starých ideálů studentských, zahajuje své výklady vzrušeným obrazem revolučního hnutí v roce 1848, připomínajíc si slavnostní okamžik, když za blankytného jarního jitra, ponej pro spatřila v zlatém slunci zavláti prapor vojů studentských a slyšela hřímavé jejich volání, naší stověží Prahou až do hlubin otřásající. Ať žije vlast! Al' žije národ! al' žije svoboda svatá! Leč tato vzpomínka nemá určovati směr zásadním vývodům příležitostného posláni, nýbrž jen ozřejmiti pisatelčinu důvěru v národní a kulturní uvědomění studentstva. Jemu, vyvolenému nositeli mravních a vzdělanostních ideálů v národě, ukládá básnířka, naslouchající s účastnou pozorností výzvám doby, nejnalehavější starost přítomnosti - chápání a řešení otázky sociální. Mocně a hrozivě doléhá k jejímu sluchu dunění podzemního hlasu: rozpor mezi prací a kapitálem, dělníky a zaměstnavateli, chudobou a hmotným nadbytkem, bezbrannou křivdou a výsadním nadprávím nabývá rozměrů tak děsivých, že může se co nevidět proměnit v krisi katastrofální, zachvacující veškeré lidstvo. Rozhodně odmítá bystrozraká a nepředpojatá myslitelka uklidňující a vyhýbavé pokusy politiků a estétů, kteří by otázku sociální rádi prohlásílí za věc podřízehou, s naprostou nedůvěrou posuzuje domnění filantropů, jakoby bylo možno společenský problém rozřešiti pouhou dobročinností. Žádá si spravedlnosti, která 54