běžných za vlastní mladosti zachází tak daleko, že proti novým gymnasiím jako dokonalejší školskou formu velebí staré filosofie, kde prý lépe byly pěstovány uvědomělost vědecká i humanní, kolegialita a přátelskost společenská, volnost ducha stále nabádaných k přemýšlení samostatnému. Jak patrno, pohlíží Vítězslav Hálek větší měrou nazpět, než by čtenář očekával od horlivého svobodomyslníka, a než si básník asi sám uvědomoval. Mluvě s mladými přáteli, na něž za studií doléha1:l názorová krise, nešel ani krokem před svou dobou, nýbrž spíše se opoždoval v tradicionalismu poněkud krátkozrakém j byl-li však přece poslouchán pozorně a zahrnut za své poslání studentstvu obecnou vděčnosti české mládeže, dosáhl toho nikoliv obsahem své promluvy, nýbrž jen mladickou družnosti svých srdečných způsobů, jež projevil, když mladé a vřelé srdce přisedlo si k českému studentovi na besedu. Necelých šest let dělí feuíIIetonistické Hálkovy vzkazy českému studentstvu od příbuzné epištoly, kterou Karolina Světlá poslala na adresu Akademického čtenářského spolku, když jí r. 1879 požádal za mateřství svého spolkového praporu - ale jaký pokrok se hlásí v příležitostném projevu velké básnířky I A přece dosavadní činnost její plně nasvědčovala, že i ona nosila stejně jako Vítězslav Hálek v duši tradiéní obraz vlasteneckého a liberálniho studenta českého. Vzpomeňme jen jasné postavy idealisty Jarolíma, skřivánka to svobody a národního osvobození, v románě Na úsvitě, neb obou mladistvých bratří Naťtererů ve Zvonečkové královně, kteří tragicky hynou v rukách absolutismu za dilo mladistvě buditelské, nebo jarých studentských bojovníků na barikádách v povídkách shrnutých jako Ohlasy z roku 1848 - vždy, třebas v odlišném rámci dějinném a kulturním, vrací se tu onen typ českého studenta, vlastence a svobodomyslníka, který do let sedmdesátých u nás výhradně ovládal. Roku 1864 Karolina Světlá vystoupila na jeho obranu dokonce úvahou teoretickou: nadměrně květnaté a upřilišněně vzletné 53