nich lyrických, refleksivních a dramatických zmocňoval se skutečnosti především horoucím citem, který propukal výmluvnými slovy obecného rázu, rozněcoval čtenářské nadšení, působil mocně i na vůli posluchačů j ale toho, co Hálek cítil s opravdovostí věčného junáka, nedovedl naplniti živým obsahem myšlenkovým, neuměl vysloviti s věcnou určitostí. Studenti, k nimž zašel Hálek na návštěvu a besedu, mohli býti potěšeni i posíleni srdečným způsobem nestárnoucího přítele, mohli se pokochati teplem jeho zvučného hlasu, mohli načerpati povzbuzení z jeho neoblomného idealismu - ale byli by na rozpacích, kdyby měli říci, čemu novému se od něho naučili. V jediné věci se Hálkovy výklady povznesly nad mlhavou povšechnost, to tam, kde říznou a bezohlednou kritikou hodnotí podíl profesorstva na duševní ochablosti a lhostejnosti současného studentstva. Zde si Hálek, odpovědný odpůrce školského mudráctví, odbornické povýšenosti, zkostnatělé pedanterie, suché rozumovosti dusící srdce, promluvil od plic a pověděl leccos samostatného i nového: jak jednostranný a mechanický intelektualism školský brání souměrnému vývoji mladých bytostí, jak pěstování vědy cizím jazykem chová prvky bezkarakternosti, jak tajemství učitelova úspěchu u žáků spočívá v umění zahřát, rozohnit, strhnout, jak kouzlo styku důvěrně přátelského mezi profesory a studenty daleko převyšuje výhody vzájemného poměru autoritativního. Výtky Hálkovy obracejí se dílem proti středním školám, dílem proti wěmčené pražské universitě a tnou v mnohých případech opravdu do živého j současný čtenář, jenž dojista živě souhlasil, očekával asi, Žl:: za negativním rozborem bude následovati nějaký reformní positivní návrh, jak nově upraviti poměr mezi profesory a jejich žactvem. Místo ~oho však Vítězslav Hálek se projevuje jako pouhý laudator te~poris acti, jehož ideálem jsou středoškolští učitelé typu Jungmannova a Klicperova i profesoři universitní způsobu Koubkova j tato retrospektivní záliba vlasteneckého tradicionalisty v útvarech 52