TROJÍ POSLÁNÍ STUDENTSTVU Českému studentstvu nechybělo nikdy přátelských rádců, kteří s hlubokým smyslem pro zvláštní poslání akademické mládeže v malém národě a zároveň s oddanou láskou k jinošským druhům svých životních ideálů vřele á. důrazně připomínali našim studentům to, co dává skutečné posvěcení průpravné době, ztrávené na vysokých školách. Mezi těmito hlasy zároveň laskavými i důtklivými zaznívá dokonce dvojí tón zvonového zvuku a dějinné svatosti: nač může český student býti pyšnější než na to, že za hrdinských dob národní reformace kladl právě jemu na srdce Mistr Jan Hus povinnost setrvati v poznané pravdě a rozšiřovati ji, a že právě s ním rozmlouval Jan Amos Komenský o správné a účelné cestě ke všemoudrosti, sloučené s ušlechtilostí oduševnělého života? I v druhém bohatýrském období českých dějin duchovních, za národního probuzení, jest naše studentstvo hlavním spolupracovníkem velkých vůdců obrody jazykové a mravní: Jungmann i Kollár, oba neunavní a důmyslní pedagogové, obracejí se ke studentům s promyšleným plánem národního i slovanského uvědomění a vzdělání; ze studentských kruhů vyrůstá dvojí, umělecky i národně plodný směr mladší romantiky, označený jménem Čelakovského a Máchy; studentům odevzdává do rukou Karel Havlíček úkol politického i kulturního buditelství mezi lidem. Jako dějinný protagonista, dodávající rušného a výbojného rázu celé době, vstoupí český student do popředí událostí v roce 1848, kdy jeho typ nabude přetvoření a doplnění - českého a slovanského demokratismu, pražské radikální politiky, básnického svobodomyslnictví, fričovskému sklonu k dobrodružství na baště, ve vězení i uprostřed vyhnanství nedovedem~ si ani pomysliti bez živlů studentských. Český student, jenž i nadále vyrůstá zprvu z pod rukou vychovatelů kněžských a klášterních, na to na poněmčené vy 47