Ó, mistře, mistře, báseň tvoje velká bohužel, celá, celá neni ještě, v ní schází ještě poslední tvůj vzkřik člověka, který ve tmě zákeřné se pere s děsnou svojí chorobou a lapá po tvoření křečovitě a lapá chvíle - v prázdnotě své hluché, a lapá světla v pustém prázdnu mozku, po tónech hmatá, - ale onlJ náhle jako omrzelí, šklební sluhové vljkradou palác a jej zapálí, jej opustí a pána v zuření, a v bezvědomém, hrozném úpadku kdes v síni na podlaze ležet nechají. ; . Bylo třeba dozrát k vnitřnímu osvobození, aby toto pokolení, upřímné a statečné v mukách křečovitého přerodu, si uvědomilo, že se nemáme k Smetanovi obracet pro obrazy "hrozného úpadku", nýbrž pro vítězné klady života ničím neuzavřeného. Není zde místa, aby zkoumány byly pod. mínky, umožnivší to blahodějné poznání, a aby bylo zjišfováno, jaký podíl na tom převratu má odborně poučené pro· niknutí k podstatě Smetanových děl a jaký vůle, vychovaná pro hodnoty positivní i budiž jen řečeno, že liší-li se vztah našich vrstevníků k Smetanovi od poměru našich otců k němu ne sice opravdovostí, ale intensitou lásky, jest to jistě proto, že prošel ocelícími krisemi. Plně mimoděk požadavek dějinného myslitele, aby byla podána filosofie Smetanových tónů, vložil F. X. Šalda do bohatě rozvětvené hudební kapitoly v prvním díle svých, Dělníků a loutek božích několik výmluvných odstavců o Smetanovi, nepřihlížeje k tomu, že hlubokomyslná meditace kritikova tvrdošijně se staví do cesty výpravnému básníkovi, sotva poněkud rozvil vlákna děje románového. Šaldova hrdinka Kornelie Níkodymová, zasvěcená od počátku 44