důvěrník bohů a laskavý zastánce utlačených, pěvec znající z vyšší vůle tajné hlasy země i božstev, nadlidská žena moudrá v soudu a vznešená v lásce - toť představy, které, jako nejkladnější obsah obou domněle staročeských Rukopisů, sytily vlasteneckou romantiku pýchou na naši dávnověkost a důvěrou v naši velkou budoucnost. Smetana, zmocniv se této předslavové oblasti, drahé Jungmannovi, Šafaříkovi i Palackému, nadal nebývalou monumentálností hrdinský svět nořící se z par a mlh pravěku a přece poskytující nejeden prorocký pohled do staletí, kdy bude uhájeno bytí národu pěstícího cnosti bohatýrské. Ale Smetanovi nedostačilo toto pravěké češství rekovské, uspokojující romantická pokolení. Z finale Libušina proroctví, z obou úzce spiatých symfonických básní Blaníka a Táboru zaznívá k nám hluboké pochopení pro jiný heroismus český, pro husitskou velikost spravedlivého boje za pravdu boží, kterou národ náš učinil svou pří. Nechápán ještě starší školou Jungmannovou, zdůrazněn životním dílem Palackého, proniká tento typ v 60. a 70. letech v literatuře, ve výtvarném umění a Smetanovou zásluhou v hudbě: kromě Palackého neutíkal se nikdo z vůdčích duchů českých tak důvěryplně k husitské idei božího bojovnictví,nesoucíhovsobě samém mravní oprávněnost, tehdy, když jednalo se o rozhodné okamžiky v životě národa. I zde domyslil Smetana literární podnět s hlubokou vážností a zmonumentalisovaljej. Souvislost Smetanova s naším písemnictvím jest tehdy těsnější a závažnější než by se na pohled zdálo a než lze prozatím doložiti důkazy i příklady z aktů - ani vrstevníci geniovi nechápali této významné sp ojitosti. Bedřich Smetana sám vrátil královskou štědrosti našemu básnictví vše, co od něho v inspiraci přijal j je-li naše vlastenecká romantika šťastnou věřitelkou tvůrce Libuše a Mé vlasti jest české básnictví novodobé jeho stálým dlužníkem. 39