oblíbené Smetanovy spisovatele a drahá mu díla, abychom se mohli jednoznačně vysloviti o stupni jeho slovesné vnímavosti neb dokonce o mistrově příslušenství k tomu onomu směru. Leč psychologický rozbor dovoluje nám přece nejeden významný závěr. Až jednou pronikavý znalec tvůrčího aktu uměleckého nám dolíčí, kterak hudební skladatel čte své libreto, kterak domýšlí jeho narážky a rozvíjí jeho nápovědi, kterak tam, kde původce tekstu nedovedl propracovati úplných a důsledných obrysů, koná básník tónů rekonstruktivní dílo dovršovaci, pak vysvitne dojista, že pouze v rukách onoho mistra vzniká ze suroviny libreta dokonalý tvar hudebního dramatu, jenž zná, ať uvědoměle či intuicí, možnosti v látce skryté a jenž sám nosí v hrudi určitou představu jednotného díla slovesného. Ani postupu Smetanova nelze si vyložiti jinak. V operách i v symfonických básních Smetanových došel mohutného ztělesnění několikerý typ češství, který jeho libreta sotva naznačují, jenž však žije trvale v naší básnické tradici předsmetanovské. V Prodané nevěstě, v Hubičce a v Tajemství, ale i v Českých tancích a v básni Z českých luhů a hájů, kde tvořil skladatel bez jakékoliv slovesné pomůcky, oslaven byl jasný a slunný český venkov se zdravým a jarým lidem bohatého citu a šťastného humoru, nevinná shoda požehnané přírody a neporušeného člověka, blažený sen o čistém ráji slovanského kmene, kde dobré pudy neklamně vedou k spasení a kde slunce nezapadá. U Čelakovského, u Boženy Němcové. u Hálka byl tento venkovský ráj český zobrazen a opěvován - Smetana melodicky dosnil romantickou touhu našich spisovatelů po milostné selance české a slovanské j jsem přesvědčen, že bez těchto slovesných předpokladů byl by sotva dovedl tolik vložiti do obrysů podaných mu Sabinou a Krásnohorskou. Také bohatýrský typ bájeslovný, jenž v Libuši, ve Vyšehradu a v Šárce došel své apoteosy a o němž ničeho nedovedla pověděti suše střízlivá slova Wenzigova, žil před Smetanou v našem básnictví: rek udatný a zpěvný zároveň, 38