proudění veřejného života českého za obnovené konstituce. Není tedy snad projevem všetečného ochotnictví, jestliže ve smetanovském měsíci chce spisovatel nehudebník promluviti o mistru a zdůrazňuje-li při tom výslovně hlediska čistě literární: což by nemělo písemnictví, které nejčastěji a nejvěrněji vyjadřovala národnost, pokloniti se tomu geniu, jenž zmonumenta~isoval a zvěčnil nejhutnější obsah bytosti národní? Hudba a básnictví I Romantická touha i nauka s~ily vytr. vale o věrně sesterském poměru obou Mus, o souměrné jejich součinnosti, o vzájemné inspiraci a tvůrčím jejich splývánískutečnost však nesrovnávala se ani zdaleka s požadavky českých romantiků. V době, kdy za vedení Čelakovského bohatě rozkvétalo české básnictví v duchu poesie lidové, kdy po Rukopisech následovaly Ohlasy a po Ohlasech Kytice, žádali pražští literáti po hudebních svých vrstevnících obdobná díl~ musikální, ale co mohli jim poskytnouti přežilý Tomášek a nadšený ochotník zastaralého střihu, František Škroup, byly jen chudičké napodobeniny prostonárodní písně, i když se kryly slohem operním. Minula dvě pokolení, a po vzácné přípravě přicházel z ciziny do Čech v Bedřichu Smetanovi shtečný tvůrce národní hudby j když však hledal u českých spisovatelů dějové a motivické obrysy pro dramatickou náplň své kypící mysli umělecké, musil, odmítnut Hálkem, vzíti za vděk librety přičinlivých, ale málo schopných diletantů Karla Sabiny, Em. Zíingla, Josefa Wenziga, jež teprve v Elišce Krásnohorské vystřídalo opravdové ingenium básnické o velké obratnosti výrazové. Bylo častěji s povzdechem vzpomínáno, kterak Bedřich Smetana prožíval v sobě sám nepoměr slovesné předlohy a vlastního obsahu hudebního, když užíval tekstů prostoduchých nebo suchopárných v pojetí, vadných a nevkusných ve slohu, špatně rytmovaných a dramaticky neúčinných, když je zdokonaloval, upravoval, krátil, a vždycky znovu ozýval podiv přetvořující síle neúnavného genia, jenž měnil v zlato dramatické melodie ne toliko levné kovy běžného veršovnictví. 36