v pochybností o pravé výšce jednotlivých jehlanců a kuželů. Avšak jednoho jitra v jasném vrhu ranního světla vypluje z mlhy a n~jistot, samozřejmě a klidně, nad celé pásmo hora knížecí, a pozorovatel se diví sám, že tak dlouho se klamal o jejím vévodícím postavení. Podobá se, že taková chvíle nadešla Josefu Jungmannovi právě nyní, kdy se dovršuje sedmdesát let od jeho smrti. Nezapomínáme, že druhá, historickopolitická fáze národního obrození našeho vyvrcholena jest patriarchální posta vou Františka Palackého, ale uvědomujeme si stejně jasně, 1.e vůdcem a otcem prvního, jazykově literárního údobí byl ten, jejž svorná láska a vděčnost přátel, žáků i obdivovatelů nazývala jímavě báfuškou. Bylo snad potřebí hořkých zkoušek přítomné doby, abychom lidsky porozuměli nejednomu rysu v povaze Jungmannově, který se nám dotud jevil jako záhada, ne-li dokonce jako slabost: náhlému střídání opojných národně-politických nadějí a beznadějné sklíčenosti v otázkách plemenné víry í sankvinickému vzplanutí nadšení, za nímž následovaly přísné měsíce práce trpělivé až k sebeohlušení j opatrné nedůvěře i k nejbližším druhům úsilí a díla a v zápětí po tom srdečnosti otvírající se celé vlastenecké družině j krajnímu odporu ke všemu, co proniknuto jest německým duchem a hned zase soustavné snaze naučiti národ německé metodičnosti a kázni í odvážnému romantismu, jenž se dává unášeti toužebným cítem a inspirovaným tušením, ale vedle něhož se hlásí jindy ostražitá kritika rozumová, ba občas i rozumářská. Tyto rozpory, pro které dovedl ještě nedávno Jungmanna odsuzovati zjednodušující radikalism odborníků, byly odrazem převratné a těžké doby, v níž buditelský patriarcha žil a působil í nejlepší z nás prožili je zcela obdobně. Neostýchejme se toho vyznati: právě pro ně jest nám Jungmann nyní důvěrně blízek, a naše úcta dějinná násobena jest láskou lidskou. Josef Jungmann nebyl v ničem osobností jednoduchou. Kolísal mezi různými naukami a rozličnými formami životního povolání, než nalezl svůj vlastní směr í nevěděl dlouho, zda 30