v duchu francouzsko.katolickém, nachází s mužným klidem v Praze právě tuto kulturu latinskou; pražské a české ná· rodní katastrofy jsou mu jen nutnou očistou viny, kterou na sebe uvalil národ, uchýliv se od západní kázně, nadané tvo· řivostí a radostností. Jinak Čech Michal. Do něho, rozumového vzbouřence a náboženského i národního pochybovače, zaklel Marten s jí. mavou upřímnosti netoliko sebe sama, nýbrž typ našeho in· telektuála před válkou: prchá z domova, ne že by ho snad nemiloval dosti vroucně, nýbrž nenacházeje tu dosti místa pro své činorodé účastenství; nedovede v sobě překonati bolesti z urážky, jíž se mu dostalo odmítnutím, když nabízel své síly; marně hledá v kvietismu svého okolí poslání a životní smysl a posléze svůj zápor, svůj vzdor, svou nevěru promítá i do minulosti svého národa. Tedy typ ven a ven záporný, křtěný ze studených vod severského kriticismu a protestantské inspirace, domyšlený dědic nervní dekadence a ideového nihilismu. Tento Michal - postava tak památná, že by ne· měla býti dějepisci generace z let 1894-1914 přehlédnuta - Prahou trpí, jako vůbec jeho poměr k životu lest bolestný: připomíná si její katastrofy a hrůzy, které národ stály málem život, táže se po jejich vnitřních důvodech, ale nechce zapříti a zraditi minulosti, v níž z národní duše vytryskly nejčistší prameny síly a bolestí. Nedobírá se ani v závěru dialogu, kdy spíše mlčením než přímým souhlasem přisvědčuje konečně přece Allanovi, bezpečných kladů, nanejvýše živí v sobě na· ději jako zrno klíčící pod zemí, že jednou najde v městě pro sebe a své poslání místo a že vynutí silnou vůlí, aby nebyl opět odmítnut. Miloš Marten, jenž dialog svůj psal dílem v Uhrách jako rakouský voják, dílem v Praze, jako muž za· svěcený smrti, nedospěl ani v posledním svém osobnostním projevu životních jistot, které si většina z nás vynesla jako nejcennější kořist ze světové války j tušil však, že se jich domyslí, docítí, dotrpí ... bylo tragickým sarkasmem Osudu, že se směl dotrpěti jen tichého hro bu pod Jizerskými horami. •. 25