ROZHOVOR O TRAGICE NAŠICH DĚJIN Ústřední dilo života Miloše Martena, symfonicky stavěná sbírka essayu, Akkord, vyvrcholuje poslední svou studii, věnovanou syntetickému výkladu básnického díla Březinova, odvážnou a puvodní meditací o smyslu a směru našich dějin náboženských. Dovozuje, že k mystické lidskosti básnických knih Březinových, jež ideí viny a kletby i myšlenkou vykoupeni jsou typicky slovanské, přistupuje v Hudbě pramenu prvek nový, specificky český a úzce spřízněný s náboženskosti Chelčického neb Komenského. Miloš Marten vymezuje jej jako mravní vážnost, rozjímavý, skoro rozumový karakter, positivní smysl pro lidskou a životní účelnost náboženské pravdy a vynakládá všecku svou barvitou výmluvnost, aby dokázal, že duch ten jest blízek myšlení románsky západnímu a podstatou rozdílný od germánského protestantismu. Tato koncepce našich dějin a naší národní duše vrací se jako základní téma i v Martenově díle pohrobním, pro něž, stejně jako kdysi pro artistickou rozpravu mladých let, Stil a stilisace, vyvolil vybroušenou formu dialogu. Ve večerním rozhovoru Nad městem (v krásné úpravě Zd. Braunerové vydán nákladem Ludv. Bradáče na Král. Vinohradech) pohlížejí dva přátelé, vyzrálý cizinec AUan a rozpolcený Čech Michal, s terasy patricijského domu hradčanského do soumraku, jenž se klade na Prahu u jejich nohou, a snaží se porozuměti složitým záhadám, které zalidňují vznešené i ponuré mlčení města krásného a nezbadatelného. Miloš Marten, jenž několikrátejako kritik i novelista se zahloubal do výtvarné i dějinné hádanky pražské, pojal tentokráte situaci čistě dramaticky. Praha, vystižená s podivuhodnou gracií pohledu i výrazu ve svých architektonických i dekoračních hodnotách af gotického, ať barokního rodu, jest pro každého z obou účastníků dumy a rozhovoru něčím v podstatě jiným. AUan, v němž daleká pout světem vychovala smysl pro řád a kázeň 24