mladé mUže před pokušením a neztrácí důvěry, že jeho duchovní synáčkové zůstanou vždy věrni cestě s vůdcem na· stoupené. Nejkrásnější však jest řada listů, psaných Pražanům a věr· ným Čechům ze žaláře kostnického j z kázání betlémských zůstal tu důraz, ale hm\ivost kazatelova nadobro ustoupila naléhavosti přátelské, něze bratrské: v' rodácích a krajanech .drahého království Českého vidí se Hus sám znásobena, a vše, co zaměstnávalo po celý život jeho vlastní duši, rozebírá nyní v osamělých hodinách rozloučení se svými vzdálenými dědici, otázku odpovědnosti a stálosti, poznané pravdy, na niž marně sahá násilí, občanských povinností a synovství božího. Několikráte rozloučil se mistr Jan Hus, "v naději sluha boží, se všemi věrnými, jenž Boha a jeho zákon milují a budú milovati", několikráte pronesl k nim z okovů "žádost svú, aby v pravdě a v milosti Boží prospieva1i a do smrti statečně stáli" - vždy nalezl nový odstín výrazový, slohový a přednesovýpodle povahy událostí, podle své nálady, podle intensity světla, které již již proudilo z nebes otevřených do žaláře mučedníka, hotového podstoupiti smrt za přesvědčení. Není to již scholastický učenec, ani středověký kazatel, nemluví tu ani dialektik ani mravokárce: čisté lidství v hodině tragické dochází tu výrazu zcela osobního, ač sloh jest obecně přístupný, lidově srozumitelný. A hle, co jest útěchou statečnému muži na pokraji hranice? Jistota, že zůstal věren pravdě boží, a že ;eho svědomí splývá nadobro se svědomím národa,jemuž podříditi se znamenalo mistru Janu Husovi posíliti vnitřní jistotu, která ;eště v plamenech otevřela jeho ústa k písni nábožné.