Výraz Husův nezbavuje se rázem slohových příkras středověké disputace, její rozvětvené tautologie, jejích nakupených obrazů se symbolickým výkladem, j~jí konstruktivní strohosti, ale občas udeří tu Hus na zcela nový tón, roz~ hodný a naléhavý, osobnostní a důvěrný, pohnutý a vřelý, tak na příklad v překrásné úplně stručné epištole z r. 1413 mistru Janu Kardinálovi z Rejnštejna, kde dí o ústřední otázce svého svědomí: Lépe jest dobře zemříti nežli zle živu, býti,. pro trest smrti nemá se hřešiti; přítomný život skončiti v milosti, jest vyjíti ze strasti; kdo vědomosti přidává, přidává práce; kdo pravdu mluví, hlavu si rozbíjí; kdo smrti se bojí, ztrácí radosti života; nade všemi vítězí pravda; vítězí, kdo ;e usmrcován, protože žádné jemu neškodí protivenství, jestliže žádná nad ním nepanuje nepravost. Vedle dopisů přátelských, naplněných důvěrou přichylností a vděčným i něžným smýšlením, vedle listů obranných, psaných často za prudkého pohnutí mysli rozvířené vědomím utrpěného bezpráví, vedle výchovných a posilujících epištol dotazujícím se neb kolísavým měšťanům na venkově, nezapomínajícím Pražanům a věrným Čechům, objevují se u Husa velmi záhy listovní poslání politická, v nichž Hus u vědomí velké přijaté misse národní obrací se k významným osobnostem mimo Čechy: jaká prozíravost mluví z dopisů zaslaných po Grunvaldé králi polskému Vladislavu; jakou kulturní šíři projevuje pozdravné psaní velkému ViklefovcíRichardu Wychovi, vněmž Hus velebí vděčně a příchylně blahoslavenou Anglii, z níž Čechy nabyly pomocí PánaježíšeKristajiž tak mnohých prospěchů I Za výslechu a řízení kostnického uzrála mravní povaha Husova, a také jeho umění dopisové, toto citlivé zrcadlo Husovy duše, dostoupilo v posledním roce mistrově dokona-, losti. Stalo se mu jediným výrazovým prostředkem, jehož mohl užívati bez újmy a bez závady, když byl pozbavenkazatelny a krajanských posluchačů, když nedostatek bohosloveckých pomůcek neobyčejně mu ztížil spisování traktátů, 21