10 staly krvavé boje pobaltských Slovanů s Dány v pozadí, kdežto v popředí zaleskla se v serafické čistotě, mateřské něze, královském důstojenství a křesťanské pokoře postava pře myslovské princezny na dánském trůně, na níž Sv. Cech soustředil všecek svůj idealism v poměru~k ženě, uctívané spíše zaníceným citem a plachou touhou než zasvěcenými smysly a uvědomělým poznáním. Jako ve fl V ác1avu z Michalovic", ale měrou ještě větší, ukázaly se v "Dagmaře", přednosti i meze epického umění Cechova: závažné i poutavé události historické byly uvedeny vždy ve spojitost s potřebami a otázkami přítomnosti, takže se živě dotýkaly srdce i svědomí čtenářů j duch minulosti byl oživen s velkou schopností vciťovací a se skvělým darem kulturní i výtvarné malby j postavy spíše obrysovité než psychologicky propracované zjevovaly se v úhrnné velikosti; děj drolil se v episodách, nezachochovávaje původního prudkého rozběhu; řečník přehlušoval básníka a malíř archeolog stával se přítěží vyprávěči. Svatopluku Cechovi nebylo trvale možno se· trvati na výšinách patetického slohu, jímž ztělesňoval těžké otázky současnosti neb s pomocí studia velice svědomitého křísil minulost v jejích typických jevech; potřeboval oddechu v pracích lehčího druhu, často jen ímprovÍsovaných podle vzpomínek neb modelů na dosah ruky. Takovou úlevu mu poskytovala jeho povtdková prósa, jejíž patnáctiletou žeň II výboru shrnul r. 1883 do čtyř svazků "Povídek, arabesek -a humoresek", Navazuje na tradici přednerudovskou, hlavně však na Nerudovo polorealistické umění genrové, kreslil s neutuchající vynalézavostí a s pěštěným smyslem pro karakterističnost komické, truchlosměšné i tragické postavy