6 se básnickému bouřliváku vměstnati horké ,krise mladé smyslnosti i problémy jinošského titanismu, opojení nahou krásou ženskou i vesměrnými záhadami, strhující deklamaci i smělý živel malebný. Celek vyznačující se vzácnou kulturou slova a verše oslňoval vrstevníky podobně jako soudobé malby Václava Brožíka, ale byl prudčí, vášnivější, kypivější, což strho valo zvláště mládež, pro kterou od nynějška se stalo jméno Svatopluka Čecha přímo programem. Brzy přibylo k těmto prvotinám ještě biblické mysterium o tragické moci lásky, zachvacující i nebešťany, "Anděl", formálně nejvirtuosnější kus nového verbalismu, a tato první díla seskupila se ve svazek " Básní" mistra teprve osmadvacetiletého, avšak uznávaného bez námitek. Cesta na východ r. 1874 vytrhla Svatopluka Čecha z malých poměrů českých a ze samoty mezi knihami a literárními plány. Jakoby k nesnesení strádali vnitrozemskou uzavřeností, roztoužili se v sedmdesátých létech čeští básníci po moři: Jan Neruda rozjel se po Středozemním moři po místech nejstarších kultur j Vítězslav Hálek obeplul z rozevřeným malířským náértníkem celý Balkánský poloostrov j Jaroslav Vrchlický díval se od Livorna do bilých vln, tříštících se o vlašské břehy j Josef V. Sládek dokonce pospíchal Atlantickým oceánem do svobodné Ameriky í Svatopluk Čech jako horlivý čtenář ruských byronistů zatoužil po Černém moři a po svazích Kavkazu s divokým jeho obyvatelstvema plul Pontem Euxinem i procházel se kavkazskými končinami s nadšeným obdivem pro Rusko i s reminiscencemi na čerkeské látky Puškino vy a Lermontovovy j zastavil se i v Cařihradě, který jeho slavjanofilské Jouze se objevil budoucí državou osvobozených Slovanů balkánských. Vedle