ruské carevny Kateřiny II. v Petrohradě, svojí velkomyslyné příznivkyně. Konečně vytrval přece v Paříži, konaje přípravy k dokončení zakázané "Encyklopaedie" . S hořkostí vzpomínal na tyto doby, kdy byl prohlášen za nepřítele mravnosti a zkázu lidstva. Ach, jak málo znali jej odpůrci jeho I Neznal většího potěšení než činiti lidem dobro a pomáhati jim v bídě a v nesnázích; nikdy se při tom neohližel na odplatu pozemskou ani nebeskou. Jako jiný cítí potřebu píti víno neb hráti v karty, tak cítil Diderot náruživou nutnost býti dobročinným a pomocným. Ať měl sebe více na spěch s tou či onou knihou, vždy mu zbylo času, aby napsal žádost chudé vdově neb vysloužilému vojáku. Pospíchal-li na ulici, dal se zastaviti spíše ubohými prosebníky než uctivými chvalořečníky. Vznešených svých společenských styků využíval jenom pro své potřebné svěřen~e a nikdy pro sebe sama. Takový byl tento rušitel mravnosti, před nímž varovali kněží s kazatelen I Ovšem jeho učení o mravnosti bylo zcela jiné než nauka církve, jak nesčíslněkráte v "Encyklopaedíi" byl ukázal. Chtěl, aby všíckni lidé byli dobří a šlechetní, bez ohledu na to, jaká jest jejich víra. Učil, že rozumové poznání více podporuje mravný život než náboženství. Varoval před tím, aby si lidé podpláceli Boha dobrými skutky, av doporoučel, aby je konali k vůli nim samým. Zil vždy tak, jak byl učil, a ačkoliv nebyl nikterak ješitný, mohl si říci, že žil spravedlivě. Konečně přece zvítězila jeho stálost, když 87