kého ~Iovníka anglického, nýbrž 'podati s pomocí předních francouzských spisovateI6 dilo úplně samostatné. Slovník měl obsáhnouti všecky obory lidského ducha tak, jak vědeckými a uměleckými pokroky v současné době vzkvétajícího rozumu byly rozšířeny a prohloubeny. Avšak kdeito posud veškeré vědomosti byly nesouvislé a rozptýlené, chtěl Diderot ukázati jejich vnitřní souvislost, ~jitost a jednotu. Proto nazval Diderot dílo Encyklopaedií čili "vědami v kruh seřazenými": jako všecky poloměry v kruhu směřují k středu a tam se stýkají a splývají, tak všecko vědění a umění mělo směřovati k rozumu pevnému, jistému a neklamnému. Diderot chtěl dáti vzdělané Franciisouoor všeho, co možno rozumem bezpečně poznati - a to,com6žeme poznati, můžeme zároveň ovládnouti. jestliže Encyklopaedie měla otevříti vzdělaným lidem veškerou vědu, znamenalo to, že chce je navždy odvrátiti od pověry, od lehkověrnosti, od tajemn6stkářství: učenec měl nahraditi místo kněze a přesvědčení o lepší budoucnosti lidstva na zemi mělo vystřidati víru v nebeskou blaženost. Sestavuje takto plán díla, nahlédl Diderot okamžitě sám dvě nebezpečí, jimi bude Encyklopaedie určitě vydána: obtížnost práce a záští pravověrných odp6rc6. Nesnadnost podniku Diderota nejprve poděsila. Jak by mohl zvládnouti sám všecku vědu, všecko umění, celé dějiny i celé náboženství, veškerou nauku o státu a obrovskou oblast filosofie? Vzpomínal svých učených přátel,které si získal spíše svými spisy než svou osobou a