I1ia" Setkal se prý ještě v mládí s lidmi téměř stoletými, a nikdo z nich nedovedl se upamatovati, že by kdy od předků slyšelo podobné válce. Nelze prý si též mysliti, že by bohové mísili se do boje lidských mužů, a že by osud jediného města tolik rušil klid nebešťanů. Mladí hodovníci vyv;aceli jeho slova. Pěvec nemusí a nechce vyprávěti děje - tak tvrdili € jak se staly, nýbrž, jak bohyně, učitelka zpěvu a odměňovatelka básníků, mu děje ty upravila. Nemá napomáhati paměti svých posluchačů, nýbrž má zušlechťovati jejich srdce, zjemňovati jejich mravy, vychovávati je ke zbožnosti a k hrdinství. Jeho rekové nemají býti úplně podobni skutečným mužům, nýbrž mají býti vznešenější, moudřejší, krásnější, než obyčejní smrtelníci. "Když si dává sedlák vyprávěti od souseda o svém otci a dědu," pravil jeden z mladších dvořanů Alyattových, muž štíhlého vzrůstu a jemných pohybů, "pak se raduje, když zví, že jeho otec a děd pásli právě tak stáda jako on, orali a mrvili pole stejně jako on, bydlili v téže sesuté chyši a živili se týmiž mastnými boby, které jsou jeho obědem. Ale zcela jinak šlechtic a hrdina. Poslouchá-li od pěvce o hrdinovi dávných dob, touží, aby se dověděl o hrdinství, jehož sám posud nedosáhl, ale jemuž by se ze zpěvu mohl naučiti. VeIebí-li přednášeč mravy šlechticů dávno zemřelých, poslouchá pravý šlechtic jeho slova proto pozorně, aby mravy těmi se sám mohl ozdobiti." Slova ta se velice líbila mnohým z přítomných. Avšak iedenz vynikajících lydských šlechticů, jenž 2ó