krajných národech, nemožných dobrodružstvích. Náš obrázek předvede nám rytířského básníka, v němž hlásí se tyto všecky rysy. Jeho velké básni "Parcival" obdivujeme se podnes, neboť všecek středověký duch jest tu zastoupen. Církev a rytířství podávají si u Wolframa z Eschenbachú ruce. Statečnost tělesná i ušlechtilost mravní j~ou tu nerozlučně spojeny. Základní látka básně jest vyňata ze starodávných pověstí nadaného, avšak předčasně vymizelého národa Keltf1 v Anglii, děje jsou takřka přestrojeny do francouzského kroje rytířského. S tím se však bavorský rytířský pěvec nespokojuje, nýbrž prosycuje celou svou báseň národním duchem německým. Ježto pak byl Wolfram z Eschenbachů bytost vzácně hluboká, dotkl se ve veliké své skladbě otázek a záhad, které posud znepokojují a rozechvívají srdce lidské. Mluví-li dnes vzdělanci o křesfansko-rytířském středověku, o jeho duchu zbožném a dobrodružném, nazývají ten věk často romantickým (i = y): sotva kdo představuje rytířskou romantiku lépe než hrdina Parcival z našeho obrázku a než jeho pěvec Wolfram z EschenbacM. V prvních třech svých obrázcích jsme se zabývali vesměs díly obrazotvornosti básnické: Homeros, Vergilius i Wolfram z Eschenbachů zpívali v libozvučné mluvě o postavách, které se zjevily jejich fantasii. V posledních dvou obrázcích syojí knížky chceme se obeznámiti však s knihami vědeckými, se světem učencf1. Na rozhraní XV. a XVI. století, čili na přechodu ze středověku do 17