na, Soumrak bohů, Tristana a Isoldu přehrál do počátku července úplně, z části i několikráte. Bylo podivuhodoo, jak on, jenž vychován byl v uctívání klasické, průzračné hudby, brzy vnikl v bludiště a propasti Wagnerových skladeb a jak záhy porozuměl taji všech tajů, záhadnému Tristanu. Někdy se mu zdálo, že jsou mu Mistři-pěvci nejmilejší, a zase byl vzrušen a dojat kolozpěvy v Tristanu, jež i lidem hudebně vnímavým bÝvají jakoby cizí, bezezvukou řečí. Hrál·li Isoldinu smrt z lásky neb Sachsovo vznešené odříkání se - byla to hudba vpravdě nebeská - Jednou pořadem hry se dostal k nedlouhé předehře třetího jednání Tristana; když dokončil preludium a než intonoval pastevcův roh, svěsil ruce a vydechl zhluboka: Jak jest to krásné .- Tato skladba, tak velmi zádumčivá a spolu nesmírně rozrušující,líčí pozvolné umírání Tristanovo na rodném hradě... byla to prorocká tucha, jež vložila mu na rty ta zbožně zálibná slova? Wagnerem se otevřel Františku Jandlovi, podle vlastních jeho slov, zcela nový hudební svět; snažil se poctivě veň dále vnikati, nesporné jeho obtíže přemáhati. Kromě toho miloval i Griega, Čajkovského a sladké Písně beze slov Mendelssohnovy. Když poprvé zahrál píseň číslo 10. (Agitato e con fuoco, D-dur), zazvučela mu tak silně v duši, že si přál ji míti stále a sbírku si zakoupil. Slyšela jsem ji od něho ještě za počínající jeho churavosti v září, a zůstane pro mne spolu se zmíněnými úryvky z Wag-