postihla zde spisovatelka v důmyslné zkratce také kulturní úkol, který na našem venkově připadl ta· kovému městečku Proseči před půl stoletím . .KOežto v odlehlých a zapadlých vesnicích, samotách a mlýnech dodoutnávaly v chladnoucím popelu poslední plameny náboženské reformace české, jakj e rozdmychalo hnutí v dobách tolerančního patentu, kdežto tam beze styku se světem a osvětou, posilovány libovolným výkladem bible, se měnily v dusivé dýmy chiliastického blouznění a očekávání, vcházely v městečku přičiněním osvícenských občanů ve styk s novodobými ideami veřejnými, přetvářely se v zásady svobodomyslného pokroku, posilovaly svým podílem národní obrození, ale při tom se tragicky ztravovaly, pozbývaly původního obsahu, odumíraly samy sobě.fato konce~ce ~eského malého městečka uprostřed-zachovalého venkova má hlubokou pravdivost dějinnou, ale zároveň ji obklopuje dech onoho zádumčivého pesimismu, vlastního Teréze Novákové, s nímž v pozdních svých letech pozorovala utrpení, zanikání, hynutí všeho živoucího, obětovaného buď rodu nebo ide.! . Podzimní intermezzo, Káčo, vstávej! jest vděkuplná lyrická variáce na motiv zaslechnutý v Proseči, kteroq básnířka aovedla zasaditi do náladového prostředí přírodního a obklopiti tak vlahým jasem slitování, dobroty a odpuštění, že se zdá jakoby laskavá moudrost blížícího se západu životního inspirovala tuto drobnůstku, jež svou scenerií, stejně jako básně v próse Brand čili Slunce, slunce! a Povídka o vich 45