realismus Úlomků žuly dělí od hrdinských povahokreseb Jana Jílka, Jiřího Šmatlána a Librova gruntu mužné poznání, že životní krása a božský rys ven· kovanů východočeských nezáleží v bolestném a trp· ném napětí sil v boji o chléb, nýbrž v statečném a činném zápase za poznání pravdy a práva - tím stávají se sedláci, chalupníci a podruhové z Litomyšlska, Poličska a Skutečska dědici naší reformace a spolu účastníky národně kulturního úsilí. Tato hluboká koncepce východočeského lidu ne· vznikla ovšem rázem a byla by bývala sotva možna bez zevrubného studia národopisného a vlastivědného stejně jako bez neobyčejného rozšíření obzoru, které přinesl návrat z Litomyšle do Prahy r. 1895.J Horlivé čtení moderních literatur, zvláště anglické, německé a severské, soustavné zabývání se ženskou otázkou ve všech jejích odvětvích, cesty po Ně· mecku a Švýcařích poučily mou matku o soudobé kultuře zahraniční a ozřejmily jí vše, co u nás jest rázovité a původní; nelze bez pohnutí sledovati jak knižečku Kresby a dojmy z cest neustále prostupuje dvojí vůdčí motiv, pronikavé pochopení kosmo· politické a věrná láska k českému domovu. Nejen tuto knížku, ležící poněkud stránou vlastní činnosti Terézy Novákové: celé její obsáhlé a všestranné působenífeministické, jak zobrazuje je sbírka Ze žen· ského hnutí, založeno jest na tomto památném dvojzvuku: nikde na světě nemá žena tak odpovědného, a nesnadného postavení jako v malém národě, jako v Čechách - nestačít jí rovnati se šíří rozhledu 20